Dakar Rally 2 (Xbox)

Rally Paris-Dakar bjuder på en stenhård utmaning. Är utmaningen lika stor i spelet Dakar Rally 2? Björn har svaret.

Linköping2003-09-05 19:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag måste erkänna att rallyspel aldrig tilltalat mig. Både polisen och min övriga omgivning ser mig gärna så långt från en bil som möjligt. Men jag tänkte ändå ge Dakar Rally 2 en chans att bevisa för mig själv och alla andra att det är bakom ratten med plattan i botten jag hör hemma.

Dakar Rally 2 utspelar sig naturligt runt det stora Paris-Dakar rallyt som börjar i Frankrike och slutar på Afrikas västkust. De som ställer up har tre olika klasser att välja på. Det är det bil, lastbil eller motorcykel som gäller när man ska ta sig genom väldigt varierande terräng. Personligen väljer jag en motorcykel och gör mig beredd för att köra så det ryker.

Kampanjdelen är uppbyggt i olika etapper som följer vägen för det riktiga rallyt. För varje etapp finns en viss tidsgräns som man måste klara för att gå vidare. Dessutom måste man ha en bra tid för att kunna stå som ensam segrare i slutet. Banorna varierar sig beroende på vart man befinner sig. Det rör sig både om ändlösa vidder av sand där endast GPS kan hjälpa dig och slingriga dyngsura lervägar som det mesta skulle köra fast i.

Något som kan anses som mystiskt är att trots de hundratal som är med och tävlar är det bara tre andra fordon på banan. En lastbil, en bil och en motorcykel som jag misstänker ska representera de bästa i sin klass. Det känns som man kunde slängt in några fler.

Jag börjar och köra på medium-nivå. Detta visar sig vara ett bakslag. Till skillnad från vanliga rallyspel där jag vid denna nivå skulle bryta dosan i tusen bitar så klarar jag det lekande lätt. Ibland är det till och med löjligt stor skillnad mellan mig och de andra tävlande. Efter att ha klarat hela svårighetsgraden på alldeles för kort tid så ger jag mig på den högsta nivån Hard med en väl vald bil. Även om jag inte klarar alla banor på första försöket så står jag ändå som vinnare efter ett par timmar - dessutom med goda marginaler till konkurrenterna. I mina ögon ska hard vara på gränsen till omöjligt och där man slåss om hundradelar. Skärpning tack!

När man spelar Dakar Rally 2 är det gasen i botten som gäller. Bromsen spelar in ibland, men oftast räcker det att släppa lite på gasen för att klara de svåraste och smalaste hårnålskurvorna. Om man dessutom knöglar ihop motorn lite grann genom att braka in i någon felplacerad sten är det bara att gasa. Då klarar man alla kurvor med full fräs och vinner antagligen också, Det finns andra skador som kan ställa till det mer. Att krossa fjädringen när man studsar mellan sanddynerna är aldrig speciellt bra. Styrning och däck bör också hållas helt för att undvika förlust.

Något som kan kännas tråkigt i spelet är att tyngdkraften mystiskt upphör. En lastbil på flera ton bör inte studsa omkring som en gummiboll på vägen. Ska det vara så svårt att skapa en realistisk tyngd i ett bilspel?

Omdöme: Dakar 2 är ett roligt spel som inte riktigt håller måttet. Det är alldeles för lätt vilket gör att livslängden sjunker dramatiskt. Det finns många bra delar i spelet men minst lika många dåliga och betyget blir där efter. Ett kul spel för stunden.

Betyg: 3/6 godkänt

Läs mer om