Datorspel viktig drivkraft

När man pratar om dataspel så handlar det oftast om utlandet. Det vill IT-Ceum i Linköping ändra på. I nya utställningen "Spela roll" lyfter man fram den svenska dataspelshistorien.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-07-07 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I utställningen "Spela roll" på IT-ceum i Mjärdevi finns den svenska dataspelshistorien samlad, från väldiga datorer och enkla spel, till dagens mer behändiga hårdvara och avancerade nätverksspel.

Peter Blom, projektledare och intendent på museet, menar att just spelen har varit en viktig hjälp och drivkraft när databranschen vill få ny teknik att slå igenom.

- Det är ju till exempel ofta spelen som gör att folk vill uppdatera sin datorer. Redan när Datasaab 1960 utvecklade en dator för flygplan så använde man sig av ett spel för att få köpare intresserade. Att bara visa matematiska formler ansågs inte så intresseväckande, säger Peter Blom.

Precis som med videofilmer en gång på 80-talet så handlar mycket av dagens debatt runt dataspel om deras eventuella skadlighet. På utställningen redogör man för de åsikter som förts fram, men undviker att ta ställning.

- Det är bra att man diskuterar dataspel, men det blir ingen intressant diskussion när de olika parterna inte lyssnar på varandras argument utan bara håller fast vid sina åsikter. Nu tycker jag att debatten har mognat, säger Peter Blom.

Till de mest omdiskuterade spelen hör "Grand Theft Auto" och för att var och en ska kunna bilda sig en uppfattning finns det möjlighet att själv testa det på utställningen.

- De här spelen är ju egentligen inte våldsammare än vad du själv är. Du kan välja att slåss, men du kan också välja att bara promenera på trottoaren, säger Peter Blom.

En av dem som vandrade omkring bland montrarna när utställningen invigdes på fredagen var Filmkrönikans förre programledare Orvar Säfström. Som engagerad dataspelsentusiast är han dels intervjuad i själva utställningen, och dels inbjuden för att leda en debatt senare under eftermiddagen.

- Man kan säga att jag firar mitt 30-årsjubileum som spelare nästa år, inte så illa med tanke på att jag är 33. Jag fick "Pong" av min farmor och farfar 1978. Efter det var jag fast, säger han.

Orvar Säfström tycker att dataspelskulturen än så länge är eftersatt och att det bland annat behövs bättre spelkritik.

- Som helhet behöver den förbättras. Det räcker inte med att, som man verkar göra på vissa håll, bara plocka in en polare för att skriva spelrecensioner. Det borde ställas högre krav än så. Inte minst är en mer seriös kritik nödvändig för att ta dataspelskulturen framåt, säger han.

Fotnot: "Spela roll" pågår till i höst, sedan ska utställning ut på turné i landet. För mer info se www.itceum.se