Matrix-trilogin är högaktuell på film. Filmerna får ses som en plantskola, inte bara för andra filmer utan även för en del spel som märkbart har hämtat influenser från filmerna. Ett av dessa spel är Dead to Rights som nu kommer ut till PC.
I Dead to Rights spelar du som Jack Slate, en stentuff polis som blivit oskyldigt anklagad för ett mord. Han hamnar i elektriska stolen, men det vore ju inget kul spel om historien slutade där. Jack lyckas med konststycket att, med en del hjälp, ta sig ur den kniviga situationen.
Nu får du följa Jack på hans färd genom fängelset och ut i det fria. Inne i fängelset blir det inte mycket lugn och ro. Merparten av fångarna har ju Jack en gång burat in. Så här blir en hel del närkamper. Väl ute ur fängelset får han tillgång till diverse vapen.
Matrix-influenserna märks i striderna. Jack kan bland annat dyka i slow motion, vilket är effektivt om du vill skjuta ner flera fiender åt gången. Förmågan att manipulera tiden är ett kul inslag, men inte alls lika välgjord som i Max Payne.
Jack har även en trogen följeslagare, hunden Shadow, som du har god användning för. Dels kan du låta honom attackera motståndare och dels kan jycken hjälpa dig i andra situationer. Exempelvis kan du styra Shadow och sniffa rätt på bomber som Jack sedan kan desarmera.
Dead to Rights är väldigt intensivt och actionfyllt. Du blir ständigt attackerad av fiende efter fiende. Dom attackerar inte bara en och en utan har en förkärlek för att komma i stora grupper. Det är nödvändigt att utnyttja autosiktet. Man trycker in en knapp och siktet låser på en motståndare. Det finns även ett manuellt sikte, men det duger inte i intensiva strider utan är bäst för att eliminera exempelvis krypskyttar med.
Att Dead to Rights från början är ett konsolspel märks ganska tydligt. Bland annat är kontrollen inte anpassad för spel med tangentbord och mus. Det mest uppenbara är musföringen. Du kan bara titta i sidled, ej uppåt och nedåt som är brukligt. Detta känns avigt.
Att spelet ursprungligen utvecklats för spel med handkontroll märks tydligt. Om du kopplar in en handkontroll till din dator känns kontrollen betydligt bättre. Man kan visserligen fortfarande bara titta i sidled, men på något konstigt sätt känns det inte lika avigt.
En annan detalj som gör att Dead to Rights luktar konsolspel är grafiken som inte är anpassad till dagens höga PC-nivå. Jag vill faktiskt gå så långt som att säga att grafiken är ganska ful. Det gäller speciellt vissa detaljer i omgivningarna såsom bilar. Dom är riktigt kantiga - polygonfattiga med andra ord. Även en hel del ytstrukturer är småfula.
När det gäller animationerna är jag lite kluven. Vissa rörelser känns riktigt fräcka, medan andra är fula och klumpiga. Speciellt gäller det Shadow. Hundens rörelsemönster har utvecklarna verkligen inte lyckats med.
Omdöme: Det är onekligen ganska kul att spela Dead to Rights, som är ett mycket intensivt actionspel. Trots det tänker jag inte ge spelet godkänt. Konverteringen från konsolspel till PC-spel är nämligen inte speciellt lyckad. Man kan inte bara ta ett konsolspel och stoppa in det i en dator och sedan tro att allt är frid och fröjd. Det märks tydligt i Dead to Rights.
Betyg: 4/10 nästan godkänt