Doom 3 (PC)

Även om inte ID Software var först in i FPS-genren med sitt Doom så var det ändå de som kom att sätta standarden för en lång tid framöver. Det var då ett hett samtalsämne; hungriga gamers, unga som gamla, lät sina gamla 486:or gå varma nätterna långa. När ID utannonserade den tredje uppföljaren på succén blev det liv i luckan, som ett fint avslut på sommaren har det äntligen anlänt för att infria våra förväntningar.

Linköping2004-08-23 08:04
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nostalgiska känslor

Trots att skillnaden mellan det första och senaste Doom är som dag och natt så kan man inte undgå att bli en smula nostalgisk redan när ID-logotypen dyker upp på skärmen. En viss anda av den gamla skolan har de lyckats bevara i den i övrigt toppmoderna grafikmotorn. Far Cry var, och är, ruggigt skarpt, men Doom 3 är strået vassare!

Den saliga kombinationen av skräckaction i FPS är total, förblir du som gamer oberörd efter att ha plöjd genom Doom 3 lider du garanterat av en emotionell störning, variant värre. Med små steg trippar jag lätt fram på tårna i hopp om att överraska fienden innan denne sett skymten av mig, alltför ofta misslyckas det dock. Lyckligtvis har de flesta fienderna problem med sina stämband, likt en skolpojke som precis kommit i målbrottet börjar de grymta så fort de får vittring på en. Satsa på huvudet, det är effektivt!

Snudd på fulländat

Det finns ett par småsaker som jag irriterar mig på, men dessa hör inte till spelets egentliga funktioner. Det må vara larvigt, men jag stör mig på att alla monster bara försvinner i tomma intet efter att man skjutit dem sönder och samman, lite som i filmen Blade.Doom 3 spelar annars i en egen liga för sig, det här är riktigt bra ska ni veta! Grafiken är som sagt förmodligen det snyggaste man finner på marknaden idag, vidare krävs det en dator därefter också. Även kraven för att spela spelet med minimal prestation kräver en riktigt tung dator.

ID Software har uppenbarligen försökt förmedla en känsla av att spelaren aldrig skall känna sig säker, det gör man heller aldrig. En förutsättning för att denna känsla ska bli så påtaglig som möjligt är musik- och ljudeffekter med stor inlevelserikedom och kvalité, dundra på stereon så förstår ni vad jag pratar om.

Styrningen är och förblir vad det alltid varit i detta spel; funktionell men, enligt min smak, inte helt hundra i stressade situationer. Det kan handla om en vanesak också, men den gemene gamern sitter inte åttio timmar i veckan och nöter Counter Strike online heller. Handkontrollen kommer alltid att förbli det mest komfortabla alternativet.

Skruvade inslag

Det första Doom hade sina skruvande inslag, men efter att ha börjat tränga längre och längre ned i Doom 3 tar jag mig en allvarlig fundering kring spelutvecklarnas hälsa. Vi pratar alltså om förbundskamrater i nivå med Akira Yamaoka (producenten bakom Silent Hill), en man som jag själv träffat och konstaterat har en del avvikande tankar för att uttrycka oss milt.

Omdöme

Doom 3 är en sann upplevelse, inte nog med att det är otroligt välgjort så är det vidare en riktigt skrämmande och intressant historia bakom allt våld. Ett garanterat köp för er som har lite starkare nerver, ID Software själva varnar till och med känsliga personer för sitt verk. Dra ned persiennerna, lås dörren och släck lamporna!

Betyg: 9/10

Läs mer om