Dragonball Z är i allmänhet ett ganska hett samtalsämne i dagsläget, inte minst bland de yngre. Sakta men säkert ser man hur hela konceptet växer sig starkare och starkare för var dag, just tv-spelen utgör i dagsläget en liten del av marknaden för västvärlden. Fortsätter utvecklingen i samma grad som nu har vi snart en ny Pokémon-invasion på gång. Just Dragonball Z: Budokai 2 är, precis som titeln antyder, uppföljaren till ett spel som fick spridda skurar av bra och dåliga betyg.
Precis som Pokémon så är Dragonball Z ett genomsyrande japanskt affärskoncept skapt för barn i första hand. Dragonball Z är däremot ett uns mer influerat av konsten att teckna som kallas manga eller anime, beroende på om det är filmer eller tidningar man talar om. Just DBZ finns i båda varianterna. Till skillnad från första Budokai-spelet så bygger det senare på en annan grafikmotor för att skapa den rätta manga-känslan. Karaktärer och omgivningar hade en tydligare uppbyggnad av polygoner i det första spelet, det senare alternativet påminner till stor del om celshading.
Tveklöst var det här ett steg i rätt riktning, grafiken är nämligen en tung faktor för betygssättningen. På ett väl avvägt sätt har de skapat interaktiva miljöer och karaktärer som tilltalat i väldigt stor mån, de mindre spelarna lär bli dödsförälskade i det här! För tio år sedan hade jag högst sannolikt avgudat inte bara just det här spelet utan hela konceptet! Nu, lite äldre och mer erfaren, ser man sakerna svart på vitt och ler bara med glimten i ögat åt det hela.
En till stor nyhet med Budokai 2 är spelarläget kallar "Dragon Mode" där man får slå följe ett par goda kämpar för att samla ihop sju stycken Dragonballs. I turordning förflyttar man sina karaktärer runt på något som i mina ögon ser ut som en stor spelplan, som "Den försvunna diamanten" ni vet? Lite här och var finns bonusprylar placerade på spelplanen, dessa är det bara att knipa innan någon annan gör det. För att ta sig vidare till en ny värld gäller det som sagt att besegra befintliga hot och ta tillbaka den/de Dragonballs som befinner just i den aktuella världen.
För att göra sina kämpar bättre kan man båda skaffa sig nya färdigheter och föremål genom att delta i dueller eller knalla in i spelets alldeles egna butik och shoppa lite grann. Istället för att förbättra sina kämpar hade jag hellre sett att styrningen fick sig en skopa sand, det är nästan så jag snubblar över ordet misär vid blotta tanken av den. Knattarna rör sig som knubbsälar på asfalt, avancerade slagkombinationer är heller inget ni kan förvänta er. Till en början finns en slag- och sparkknapp samt några andra enklare attacker att tillgå. Dåligt, tråkigt och mögligt utbud.
För er som spelat det första Budokai kan jag gladeligen nämna att ni kan använda era sparningar från detta spel, måtte ni bara ha dem kvar på minneskortet nu. Detta besparar en hel del tid som annars går åt till att bygga upp sina spelare.
Omdöme:Budokai 2 för med sig en klase riktigt fräscha uppdateringar, inte minst med det nya gränssnittet för grafiken! Tydligt är dock att spelet är riktat för en yngre målgrupp framför en äldre. Trots att det är ett barnspel, i mina ögon, ska det inte förnekas att spelet i sig är bra och otroligt charmigt! Styrningen är däremot något som tynger ned betyget lite för mycket, den är irriterande seg och dålig! Men, för er yngre och toleranta är det bara börja tjata på föräldrarna!
Betyg: 7/10