I våras var jag i Stockholm när Reflections skulle premiärvisa Driv3r för den svenska publiken, redan då stod det klart att spelet skulle ha utvecklats från sitt forna upplägg. Från att nästan ha varit klistrad inuti bilarna i de två första spelen påminner Driv3r nu om en salig blandning av Getaway, True Crime och Grant Theft Auto 3. Under pressvisningen talar Martin varmt om hur stolta de är över fysikmotorn de lyckats skapa. Även solen har sina brister, men visst har han en poäng i vad som sägs.
Undercover
I klassisk Gone in 60 seconds-stil jagar poliserna flitigt ett gäng glada biltjuvar runt jordens alla hörn. Här kommer Tanner in i bilden; precis som i de tidigare spelen jobbar man alltså undercover för att kunna bräcka ligan som stjäl alla fräsiga bilar. Eftersom större delen av spelet utspelar sig bakom ratten på en bil är det alltså ofrånkomligt att både jagas och beskjutas av sina egna kollegor.
Förslagsvis besvarar man elden eller klistrar foten mot gaspedalen, dessa poliser är nämligen precis skvatt galna! De tar ingen som helst hänsyn till något annat än att ha ihjäl dig, vägen dit skördar normalt ett dussin andra medtrafikanters liv.
Buggigt
Driv3r innehåller rikligt med buggar, främst är det hål i texturerna som orsakar detta. Den omtalade fysikmotorn är imponerande med sina dynamiska skador, men den fungerar inte alltid till fullo och vidare är inte skador på den omgivna miljön lika realistiska som på alla fordon.
Två tydliga influenser
Minns ni hur pass seg styrningen var i Getaway till PS2? Hammond rörde sig som en full åsna, Tanner tycks ha tagit ett glas av samma flaska. Rörelsefriheten är något begränsad i Driv3r, mellan uppdragen kan man fritt röra sig olika områden och hitta på vad som faller en in. Men trots detta följer spelet sin röda tråd då uppdragen skall utföras i en strukturerad ordning. Spelet True Crime har ungefär samma typ av rörelsefrihet.
Kända röster
Toner från svenska Teddybears STHLM lär ni märka av, de snurrar igång redan i menyerna. Vidare ligger ett par kända band bakom spelets musik, till och med ett par kända skådespelare har de lyckats klämma in som aktörer för rösterna. Trots att ljudet överlag håller hög kvalitet är det inget man märker av tillräckligt mycket för att häpnas av det.Grand Theft Auto 3 är ett riktigt bra exempel där man lyckats framhäva musiken så pass att man noterar det.
Ljud i allmänhet tycks vara lite underskattat måste jag få säga, det är trots allt något som sätter stämningen i ett spel. Vad vore alla skräckfilmer från 70-talet utan sina hastiga ljudeffekter som skrämmer slag på de tondöva till och med?!
Omdöme
Uppriktigt sagt är Driv3r ett bra spel men är stundum riktigt drygt med sina buggar. Grafiken är varken knivskarp eller fullt fungerande. Gillar ni genren lär ni säkerligen kunna nöta er genom spelet, vi är väl många som lyckats plöja genom Getaway trots att styrningen var segare än klister, inte sant? Förslagsvis testar ni spelet innan ett köp om den känns osäkert.
Betyg: 7/10