Innan jag går in på förändringarna ska jag väl först erkänna att jag inte tillhör den ganska stora skara av spelare som hyllat Dungeon Siege. Grafiskt sett är det en fröjd att spela, men avsaknad av en bra handling och det ibland ganska tröttsamma och enformiga slaktandet gör att jag har svårt att fastna för spelet. Dessa två viktiga grundpelare har man inte ändrat på, på gott och på ont. Visserligen kastas man in i ett helt nytt äventyr där man får tillfälle att utforska mer av Aranna, men det finns fortfarande ingen intrig eller ens dialog som tillför någon större atmosfär i spelet. Man hade ju hoppats att den nya exotiska djungelön skulle kunna bidra med detta men ärligt talat känns den förvånansvärt karg och trist.
Återstår gör då de vapen, trollformler och monster som är nya i expansionen. De sistnämnda är faktiskt inte så många som man kan tro. Går man bara efter manualen skulle det till exempel bara röra sig om sju stycken vilket, åtminstone för mig, känns ganska futtigt. Att det sedan finns nya varianter på gamla monster är en helt annan sak.
Ett trevligt och välkommet tillägg är att man nu kan köpa packdjur som faktiskt kan vara med och slåss i striderna. Eftersom jag ofta blev irriterad över de enfaldiga åsnorna i originalet är det en av de mer positiva detaljerna för mig. Det finns också en drös av nya vapen och trollformler av varierande nytta. Om de är bra eller inte är förstås helt upp till var och ens tycke och smak.
Förutom dessa små nyheter finns även en del tekniska förändringar. Man har bland annat gjort det enklare att byta aktiva trollformler under strid genom kortkommandon på tangentbordet, en nyhet som för mig egentligen känns ganska överflödig då det inte var så omständligt förut eftersom det finns en pausfunktion som gör att man kan pyssla med sådant i lugn och ro.
Andra mer användbara nyheter är möjligheten att genom en tangenttryckning snabbt fördela hälso- och magidryckerna på ett jämnt och smidigt sätt mellan sina karaktärer, möjligheten att koncentrera dina attacker till den eller de fiender som är närmast platsen man klickat på eller varför inte att karaktärsporträtten börjar blinka om en av dina karaktärer blir anfallen utanför bild.
Vad det gäller själva spelandet består det precis som i originalet av att ta sig från punkt A till punkt B och däremellan utkämpa oräkneliga, och i längden ganska tröttsamma, strider. En del gillar det här upplägget, jag gör det inte. Dock ska det väl ses som positivt att man inte ändrat på ett vinnande koncept.
Det är alltså inga stora och omvälvande förändringar i Legends of Aranna.Var du inget större fan av spelet tidigare lär du knappast bli omvänd nu.Men för de som älskade originalet finns här ändå en hel del användbara och välkomna nyheter men huruvida de tilltalar just dig är förstås omöjligt att säga.
Sammanfattningsvis så kan jag inget annat än att tycka att Legends of Aranna är en bra expansion med tillräckligt många nyheter för att motivera ett köp, men om du inte är ett fan innan så finns det annat att lägga pengarna på.
Betyg: 5/10