Med ungefär två års mellanrum har de nya Flight Simulator programmen dykt upp på spelhyllor runt om i världen. Den största förändringen såg vi i Flight Simulator 2002, då ATC (Air traffic control) introducerades, det var också då du slutade flyga ensam i lufthavet. Även träd var nya för 2002.
Vad finns det då som gör att Flight Simulator 2004 kan bli intressant, och som berättigar en uppgradering från Flight Simulator 2002? Vad är nytt i 2004?
Den mest uppenbara förändringen är himlen, med helt nya tredimensionella moln i olika lager, fronter som bildas och luckras upp, regn som verkligen känns som regn. Det enda jag kan tänka på som jag inte gillade med vädersystemet är om du stiger från ett dimmigt landskap upp på ett par tusen fot och tittar ner så är dimman helt plötsligt borta, det känns ju lite orealistiskt, men för övrigt tycker jag att det nya moln systemet är helt klart värt att uppgradera för bara det.
ATC (Air Traffic Control) har även den blivit förbättrad, nu kan du under flygningens gång begära en hel del saker, såsom lägre eller högre flyghöjd, byte av destination, inflygning, byte av bana och till och med möjligheten att lämna in en färdplan i luften. Det tråkiga med ATC systemet är att det är efter amerikansk modell över hela världen. Du får tillstånd att passera luftrumsklasser som bara finns i USA, genomgångshöjden (då man byter från fot till flygnivå och standardtryck 1013 Mbar) sker på 18 000 fot men i Europa är det vanligen runt 5 000 fot. Så det märks ju rätt tydligt att detta är ett amerikanskt program.
Flygplanen då?! Eftersom detta är en hyllning till 100 år i luften så innehåller den ett gäng tids typiska flygplan hela vägen från bröderna Wrights flyg till moderna transport flygplan.
Dom gamla flygplanen:
Wright Flyer
Vickers Vimy
Curtiss JN-4 Jenny
Lockheed Vega
Ryan NYP "Spirit of St. Louis"
Ford Trimotor
Piper Cub
De Havilland DH 88 Comet
Douglas DC-3
Dom nyare flygplanen:
Cessna 172SP
Cessna 182S Skylane
Cessna 208 Caravan (wheel & float versions)
Boeing 737-400
Boeing 747-400
Boeing 777-300
Beechcraft Baron 58
Raytheon / Beechcraft King Air 350
Extra 300S
Learjet 45
Mooney Bravo
Robinson R22 helicopter
Bell 206B JetRanger III helicopter
Schweizer sailplane
Dom gamla flygplanen kan vara en hel del kul att flyga, men som till exempel Wrights flygplan så är den helt oduglig till annat än att studsa upp och ner ett par meter över marken, men det var ju så det var på riktigt också.
De flesta av de flygplan som har blivit överförda från Flight Simulator 2002 har blivit rejält uppdaterade, framförallt Learjet 45an. Alla flygplan har nu virtuell cockpit och denna gång fungerar knappar och reglage i detta läge. 2D-panelerna är fortfarande hopplöst otekniska, med det menar jag att även om du flyger en Boeing 777 (ett av världens modernaste transport flygplan) så har du bara de grundläggande instrumenten. FMSen (Navigerings/prestanda dator som finns i det riktiga planet) lyser med sin frånvaro i Microsofts värld. Som tur är finns det en hel del ytterst välgjorda plan att köpa som tilläggs program, men ingen av de jag har testat fungerar till Flight Simulator 2004 i skrivandets stund. Men enligt deras hemsidor garanterar de att uppdateringar ska släppas så fort som möjligt.
För nybörjaren finns en riktigt välgjord och omfattande manual som installeras med spelet. Här kan du faktiskt mer eller mindre lära dig att flyga, det finns information om alla tänkbara områden, såsom navigation, aerodynamik, metrologi m.m.
Det ser ut som detta kommer att bli en bra uppgradering av ett redan bra system, den kanske inte blir lika omfattande som Flight Simulator 2002 var när den släpptes, men jag tycker den rättar till en hel del irritations moment från 2002an plus att det nya vädersystemet är värt uppgraderingen i sig.
För er som aldrig flugit flygsimulator ur Microsofts serie tycks denna bli den bästa att börja med någonsin, med allt det omfattande hjälpmaterial som följer med så kan man inte misslyckas att lära sig.