Den mest påtagliga skillnaden är helt klart vädersystemet, som nu är helt underbart. Du kan nu se en varmfront närma sig i horisonten, hur vinden blåser i olika riktningar vid olika höjder och när du flyger nära molnen ser du hur underbart tredimensionella dom är. Även regn och snö har fått sig en uppdatering. Så här verkligt har väder aldrig känts i en simulator till PC.
Det finns även en hel del "Weather themes" att välja på, det är förinställda väderlekar du kan prova på att flyga i. Givetvis har du också möjligheten att hämta hem aktuellt väder via Internet precis som i FS2002.
Eftersom detta är en hyllning till människans 100 år i luften har Microsoft inkluderat en hel del flygplan från olika tidsepoker, från bröderna Wrights maskin ända fram till dagens Boeing 777. Alla de inkludera flygplanen är vackert skapade utifrån sett, men en hel del saknas instrumenteringsmässigt. Detta gäller dock i första hand de modernare flygplanen. En otroligt behövd förnyelse är den nya GPS:en som nu faktiskt fungerar som en riktig GPS. Du kan där lägga upp din färdplan och sen följa den via en "moving map".
ATC - Air traffic control. Det är kommunikationen mellan flyg och mark, och har även den fått en rejäl tillfräshning. Du kan nu begära en högre eller lägre flygnivå under flygning, vilket i förra versionen inte gick då du var tvungen att följa den höjd du angav i färdplanen. Du kan nu även lämna en färdplan i luften. Det tråkiga med ATC är att den är så amerikansk, i USA flyger du på fot ända upp till 18 000 fot medan i Sverige brukar genomgångshöjden ligga på en 5000 fot och därefter är den flygnivåer. I forna USSR används fot inte alls i verkligheten utan enbart meter och km/h. Men i Microsofts värld är det enbart amerikansk standard som gäller. Vi får hoppas att detta löser sig till kommande version.
Miljön du flyger runt i är även den uppdaterad, nu är husen mer korrekt placerade vid vägar istället för på vägar som i tidigare version. Men denna uppdatering känns inte så påtagligt annorlunda. Inga av de flygplatser som finns i Sverige är särskilt korrekta, det är i princip endast landningsbanans riktning som är korrekt. Kanske inte så konstigt med tanke på den mängd flygplatser runt jorden Microsoft har varit tvungna att skapa. För er som vill flyga i Sverige finns dock en del uppgraderingar att köpa, bl.a. Arlanda, Sturup och Landvetter från www.swedflight.com, dom är helt klart att rekommendera. Det finns givetvis en hel del gratis tillägg att hämta hem också.
De moderna flygplanen som är inkluderade är:
Beechcraft Baron 58Beechcraft King Air 350Bell 206B JetRanger IIIBoeing 737-400Boeing 747-400Boeing 777-300Cessna Skyhawk SP Model 172Cessna Skylane Model 182SCessna Caravan C208 AmphibianCessna Grand Caravan C208BExtra 300SBombardier Learjet 45Mooney M20M "Bravo"Schweizer SGS 2-32
Och de gamla är:
1903 Wright FlyerCurtiss JN-4D "Jenny"Vickers F.B.27A VimyRyan NYP "Spirit of St. Louis"Ford 4-AT-E Tri-MotorModel 5B Vega from LockheedDouglas DC-3deHavilland DH-88 "Comet"Piper J-3C-65 "Cub"
Är detta något för dig? Ja, precis som i förra versionen beror det på. Gillar du att ha sönder saker med raketer och kanoner så ska du nog lägga dina pengar på något annat. Är du däremot nyfiken på hur det skulle vara att vara pilot, eller du kanske håller på att ta certifikat och behöver lite träning, då är detta helt klart något för dig. Själv använde jag Microsoft Flight Simulator flitigt under min utbildning, och kan rekommendera det till alla som sitter i samma sits.
Omdöme: Microsoft Flight Simulator 2004: A Century of Flight 2004 får högsta betyg av mig, även om en del skulle kunna bli bättre är vi idag begränsade av vad datorerna klarar och att den stora mängden kan köra den på sina maskiner. De uppdateringar som finns här från FS2002 är helt klart värda pengarna.
Good flying!
Betyg: 10/10