F1-säsongnen lider mot sitt slut och för somliga är kanske förar- och konstruktörs-VM redan avgjort. Här kommer dock möjligheten att skaka om i tabellerna och förlänga säsongen ända in i vinter, med fartvidundren som rent tekniskt kanske är mer flygplan än bilar? Håll i hatten, nu blir det åka av!
Det här är extremsporten med bilar vars motorer varvar över 18.000 rpm och stoltserar med en bränsleförbrukning på närmare 8 liter per mil! Marginalerna är mikroskopiskt små och det gäller att kapa tio- och tusendelar av sekunder för avancemang.
Sannerligen har en del hänt i tv-spelsvärldens formel 1 sedan Super Monaco GP på Sega Megadrivens tid. Trots mitt föga formel-intresse var det ändå med viss entusiasm och nostalgiska tankar tillbaks till tidigt 90-tal som jag startade upp Formula one 2004.
Åk med de stora grabbarna
Samtliga tio officiella stall med förare finns representerade. Att alla autentiska banor också finns att åka på, samt att t.o.m. däcktillverkarna hamnat rätt under respektive stall är detaljer som inger en seriös och äkta totalkänsla över spelet. Jag skulle även vilja påstå att bilarnas motorljud är licensierat. Vrid upp ljudet och likt en svärm ilskna bålgetingar tjuter motorerna tills högtalarna och dina öron nästan kollapsar. I min värld så är detta inte oväsen, för det finns ibland något vackert i ljud som vissa maskiner ger ifrån sig.
Nyhet och till spelets tyngre kvalitéer hållbarhetsmässigt, hör det snudd på oändliga karriärläget. Med racerförare som yrke, är ditt jobb att marknadsföra dig själv med dina goda körförmågor för att kanske en dag klättra till toppen. Med koll på faxen samt inkorgen till din e-post får man hålla sig uppdaterad i F1-cirkusen. Testkörningar för olika stall planeras in, och gör man bra ifrån sig kan det bli jobberbjudande. Vägen uppåt är lång och svår men övning visade sig faktiskt ge färdighet. Det tog mig nästan 15 försök innan jag lyckades klara av karriärlägets första etappmål som var ett enkelt träningspass där det gällde att matcha en given varvtid. Utan att ha gjort någon större karriär insåg jag snabbt hur mycket arbete, nötande och tid man kan lägga på sin väg upp till toppen. På gott och ont är Formula one 2004 mer sport än racing. Karriärläget lär uppskattas av formel 1-folket med motorkepsar i hemmasoffan.
För novisen som snabbt bara vill komma igång erbjuds också snabblopp, antingen i enstaka lopp eller mindre turneringar. Någon snabbstartad arkadkänsla upplevs tyvärr inte, då spelet helt enkelt är för svårt kontrollmässigt. Roas man inte av körupplevelsen här så kan man åtminstone småmysa lite åt speakern.
Med ett smått försenat schema följer kommentatorn ditt lopp, och dennes dåligt tajmade uttalanden kan ibland betraktas som smått sarkastiska och komiska. "Great driving!" kan det låta, när du i en hårnålskurva lyckas klättra fyra placeringar genom att krascha rakt in i konkurrenternas bilar i närmare 300km/h. Några sekunder senare blir du informerad av den samme att du precis skadat bilen och att vissa reparationer krävs.
Kompis med de analoga
Spelets styrkontroll (som har en mycket snabb respons) kräver en hundraprocentig god relation med handkontrollens analoga spakar. Gas och broms kan på konventionellt sätt skötas med knapparna, men proffsen har också valmöjligheten att göra detta med den högra analoga spaken. Vad gäller bilens förflyttning i sidled så handlar det om att lära sig kurvtagning och linjerna genom kurvorna. Det slutar annars långt ute i periferin, skrapandes mot barriärerna med haveri som följd. Ibland saknar jag det digitala styrkorset så mycket (eller åtminstone möjligheten att välja) att jag nästan vill gråta. Spännande vore det att prova detta spel med ett seriöst pedalställ och ratt.
Omdöme
Ett snyggt och genomgående välgjort formel-spel som på allvar visar vilken detaljplanering och millimeterprecision som råder i kungen av motorsports värld. Formula one 2004 är på tok för pedantiskt och kräver för mycket av den medelmåttige bilspelaren.
De verkliga F1-fantasterna med tv-spelsvana bör dock inte tveka en sekund att inhandla.