Gradius V (Playstation 2)

Alla gamla spelrävar, med mig själv inräknat, bör ha lagt Gradius till NES på minnet. En klassisker av sidoscrollande shoot’em up-spel som varken var något tekniskt eller visuellt mästerverk ens för sin tid, men likväl var det underhållande. Uppföljare på uppföljare har lanserats, men nu är det alltså dags för det femte försöket i raden att rycka med publikens som på det glada 80-talet.

Linköping2004-10-26 12:20
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är med ett stort leende på läpparna som jag startar upp Gradius V, den här genren av spel är idag väldigt sällsynt. Alla minnen som plötsligt vaknar på nytt är överflödiga, äntligen får vi se lite av den gamla skolan igen. Trots mitt glädjerus sätter jag ribban på en realistisk nivå för att inte bli besviken, en nytappning a’la arkadstil är att förvänta sig.

Old school

Allt finns där sedan tidigare; samma gamla fiender, musiken i nya samplingar och alla dundrande ljud- och ljuseffekter. Det är ett upphottat Gradius vi kikar på! Tekniken är måttligt modern, men utnyttjas inte tillräckligt hårt för att kunna klassas som ett exemplariskt arkadspel från 2000-talet.

Effekterna skimrar i jordens alla färger och former, symbiosen med alla futuristiska inslag är lysande. Bilder av oförglömliga klassiker som Axelay, R-Type och U.N Squadron dyker upp i mitt sinne. Men det finns mer att hämta, skarpare detaljer och mer uppfinningsrikedom än så här kan man som konsument förvänta sig. Vi har sett allt detta förut, om än i ett annat utförande.

Vansinnesfärd!

Det märks att man blir äldre, trots att jag ännu är långt från att klassas som lastgammal. Fingerfärdigheten man som barn hade kommer aldrig tillbaka, men frågan är om det hade spelat någon roll i nuläget. Gradius V är vansinnigt svårt, trots att nivån ligger på Very Easy kryllar der formligen av fiender på skärmen. Ständigt hänger livhanken på en skör tråd, hur man ska kunna ta sig genom hela spelet på den högsta svårighetsgraden är för mig helt obegripligt!

För den lite yngre generationen spelare är det väl inte helt otänkbart att Gradius V skapar lite hjärnverksamhet, typen av spel är som sagt inte direkt vanlig idag. Mottagandet kan bli både på gott och ont, uppskattas genren av denna målgrupp har Konami en möjlig storsäljare. Även om vi, lite äldre gamers, sett mycket av detta tidigare hoppas i alla fall jag att det är ett uppsving på gång. Innovation behöver inte nödvändigtvis vara ett krav...

Omdöme

Det är verkligen kul att se hur Konami åter satsar på en gammal titel, måtte bara den yngre generationen spelare tilldela den uppskattning som hela genren en gång fick. Äldre gamers har garanterat sett det här tidigare, men för att friska upp minnet lite eller enbart njuta en stund är Gradius V ett alternativ. Svårighetsgraden tar däremot knäcken på mig...

Betyg: 7/10

Läs mer om