Gran Turismo var spelet som satte en ny standard inom racinggenren till Playstation, med åren fick PS2-ägare nöjet att sätta klorna i Gran Turismo 3. Ett spel som för sin tid var så snyggt att man än idag inte kan förstå det, vidare förblir frågan olöst hur många som egentligen klarade av spelet till 100% med tanke på dess storhet. Gran Turismo - titeln i sig inger er oerhörd respekt bland de flesta gamers. Spelet vi alla väntar på under 2004 ska just få sin första dom, hela världen väntar spänt på att få höra kritikernas bedömning. Trogna läsare, här har ni vår bedömning.
Det var svårt att tro sina ögon när de första bilderna på GT4 publicerades, det var ingen tvekan om att det skulle bli ett av de snyggaste spelen som världen skådat på konsolformat. Med facit i händerna kan jag meddela att videosekvenserna är det vackraste som nått mina hornhinnor, det är med ett stort leende jag avnjuter introduktionssekvenserna i spelet. Det visuella under själva spelandet påminner nästan till fullo om GT3, men som tidigare nämnt var det spelet före sin tid.
Förbättrad kontrollDen felande länken i GT3 var och är styrningen, avsaknaden från realism var ett uppenbart faktum. Att ständigt behöva finlira med gas, broms och styrningen var ett fulltidsjobb. Påståendet att de flesta bilarna var understyrda är milda uttryck, hur många gånger som helst har detta moment retat mig till förbannelse. Det största skälet till att jag aldrig ville ge upp spelandet var utmaningen att klara spelet till 100%, spelet är ju trots allt mäktigt med dess storhet i form av uppsättningarna bilar, banor och uppgraderingar.
Min förhoppning inför GT4 var att en helt ny styrning skulle introceras, efter ett par minuters spelande är jag tydligen lika irriterad som förr. I en av de nya vinklarna ser bilen ut att röra sig som ett lastfartyg, det är omgivningarna och inte bilen som svänger. Vilken miss!
Styrningen är inte förbättrad heller, de flesta bilar är lika svåra att manövrera som tidigare. Det finns dock ett par undantag med bilar som är körbara. Vad alla bilarna har gemensamt är att de inte går att bränna loss med, inte ens en toktrimmad Viper spinner loss på grusvägarna! Hela konceptet GT4 börjar mer likna en show snarare än körupplevelse; bilar som ständigt måste finliras och total avsaknad från bilskador. Frågan är om spelet är till för oss gamers eller för biltillverkarna som inte vill få se sina bilar bli demolerade.
Gran Turismo fyra beräknas släppas under årets sista kvartal, men sker det inte mer än så här kommer spelet inte bli så mycket annat än en fager upplevelse. Inom kort publicerar vi här på sajten en artikel där vi testar bl.a. GT4 med Logitechs allra senaste ratt, vi får hoppas på ett ess i skjortärmen på den fronten. Mitt råd är att invänta den definitiva releasen från Sonys sida på GT4, att betala ockerpriser för denna demo, som jag vill kalla den, är inget annat än bortkastat.