Indiana Jones and the Emperors Tomb (Playstation 2)

Den folkkäre filmhjälten av den forna skolan är tillbaka, men nu instoppad i en spelvärld. Bered er ändå på hiskliga äventyr av äkta Indiana Jones-karaktär. Harrison Ford är tillbaka igen för att ännu en gång försöka charma sin publik.

Linköping2003-09-19 19:59
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"- Fråga kolon, vad f*n är det för fel på spelet!?" Ungefär så löd min första kommentar när jag, tillsammans med tre kompisar, skulle prova spelet för första gången. Allt från introsekvens och titelskärm till själva spelandet var alldeles grumligt, som om man plötsligt fått ett kraftigt synfel. Vi provade, givetvis med RGB-kabel, alla tre scartuttag samt med ett gäng olika inställningar utan större framgångar. Det ska bekännas att det här definitivt är första gången som jag verkligen TROR att det är något fel på just det spelet jag fått, det hoppas jag fortfarande.

Just här ligger spelet största brist som ni kanske förstår, det gör hela äventyret mer eller mindre ospelbart. Efter att vi alla konstaterat bristen blir jag kraftigt kritiserad när jag ändå sätter mig ned och spelar spelet, det verkade ju roligt åtminstone. I intervaller om ca 20-30 minuter får jag spel med en liten paus att vila ögonen en smula. Jag kan bara inte förstå... hur lyckas de?

Som grädde på moset så klarar, i alla fall min enhet, inte av att generera den ändå rätt sparsmakade grafiken till fullo. Ibland räcker det med att man skuttar runt lite grann för att spelet ska börja lagga. Då ska vi inte tala om när det blir hett om öronen...

Spelupplägget i sig påminner väldigt mycket om Tomb Raider, men tack och lov är det roligare! Stuket är dock detsamma; dra i lite spakar, akta sig för farliga föremål som kommer farandes oförberett och allmänt pyssel. Fightingscenerna är lagom roliga och brutala, de faller mig i smaken. Det finns utrymme för mycket kreativitet med ett par vässade knogar, en blyspruta, en machete och en piska med snärt i!

Svårighetsnivån är väl anpassad för såväl yngre som äldre spelare, det gäller även underhållningen som i sig håller måttet trots att det svider lite väl mycket i ögonen. Kontrollen däremot känns lika känslig som den gjorde i de första Tomb Raider-spelen, det skapar komplikationer i pressade situationer eller exempelvis hopp som kräver lite precision.

Burktelefonernas värld

Jag kan nästan med säkerhet säga att George Lucas icke skulle ha godkänt ljudet i spelet som THX-standard, snarare som simpel mono från 70-talet. Bra för old school-musiker, dåligt för oss unga krävande snorvalpar. Glasklart digitalljud ska det vara, fastän man sällan stöter på det i spelens värld.

Summan av kardemumman landar trots sina ödesdigra brister på ett godkänt betyg, spelet har ändå "det" i sig tycker jag. Burkigt ljud hade jag kunna leva med, men det här med grafiken är helt oförståeligt för min del. Hur som helst är spelet definitivt potentiellt och håller trots sina brister en hög nivå på underhållningen. Men passa er ändå för ett köp, prova spelet och bedöm själva hur pass illa ni upplever grafiken.

Omdöme

Synd att ett bra spel ska bli dragandes med sådana grafikfel... det är knappt man tror sin ögon!

Betyg: 3/6 godkänt

Läs mer om