James Bond 007: Everything or Nothing (Playstation 2)

Mitt namn är Bond, James Bond. Denna odödliga, brittiska agent är tillbaka. Fast inte på film utan i ett spel.

Linköping2004-03-03 14:47
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För mig kommer Bond alltid att förknippas med den långa filmserie där Sean Connery var först ut som Bond. Han är fortfarande, enligt mig, den bäste Bond. Numera är det dock Pierce Brosnan som gestaltar denne kvinnotjusare.

Men... det finns ett men, och det är det faktum att Everything or Nothing faktiskt inte baseras på någon film. Lustigt, med tanke på att det är det mest filmiska Bond-spel jag spelat. Det känns verkligen som om man hamnat mitt inne i en Bond-rulle.

Att spelet får en kraftig filmkänsla beror på många saker. För det första gestaltas de olika karaktärerna av "äkta" skådespelare. I rollen som Bond finns givetvis Pierce Brosnan. I andra roller ser du bland annat John Cleese (Q), Heidi Klum och Willem Dafoe.

Givetvis bidrar Bond-musiken till att filmkänslan stärks. Titelspåret av Mya är verkligen starkt och låten andas Bond lång väg. Det är dock själva handlingen, som bärs fram av filmklipp, som ger den största Bondkänslan. Du hittar även en mängd prylar som Q förser Bond med. Som vanligt är Q lite sarkastisk mot Bond. Alla prylar och fordon ska lämnas tillbaka i sitt ursprungsskick. Hur det blir med den saken kan du säkert gissa.

Tidigare Bondspel har varit så kallade förstapersonsspel. Det innebär att du har sett världen ur Bonds ögon och därmed inte sett själva hjälten. I Everything or Nothing har man dock gått över till tredje person. Man ser Bond snett bakifrån. Det tycker jag är en riktigt lyckad lösning. På så sätt känns det mer som att man verkligen är Bond. Dessutom har denna vy möjliggjort att Bond kan ta skydd bakom väggar och snabbt titta fram runt ett hörn för att pricksäkert eliminera fiender.

Spelet är hyfsat varierande. Förutom att gå och springa omkring och skjuta på skurkar finns även några fordon. Här finns bland annat en motorcykel och en bil som givetvis modifierats av Q. Bilen kan exempelvis bli osynlig korta stunder och det finns missiler såväl på motorcykeln som i bilen. Själva körkänslan har utvecklarna lyckats riktigt bra med. Du får också åka med en pansarvagn och agera skytt.

Som en extra sporre att spela om de olika uppdragen, och på så sätt förlänga spelets livslängd, får du poäng beroende på hur väl du genomfört uppdragen. Att vara träffsäker och att hitta gömda rum ger exempelvis högre poäng. Poängen ligger sedan till grund för din ranking på uppdraget - brons, silver, guld och platina.

Ett annat sätt att förlänga spelets livslängd är att bjuda in en kompis. Det finns riktigt bra multiplayerspel där du bland annat ska samarbeta med din kompis. Det här kan ge spelet en riktigt bra livslängd.

Finns det då inget negativt att säga om spelet? Inte mycket förutom små detaljer. Den mest irriterande detaljen är autosiktet. Den fungerar visserligen mestadels bra, men ibland låser spelet på någon fiende 25 meter bort istället för den som står bredvid Bond.

Omdöme: James Bond 007: Everything or Nothing är, trots att spelet inte baseras på en film, det mest filmiska Bond-spelet hittills. Utvecklarna har verkligen lyckats skapa en äkta Bondkänsla. Everything or Nothing är ett riktigt bra spel som jag är övertygad kommer att tilltala de flesta Bond-fans.

Betyg: 8/10

Läs mer om