Legacy of Kain: Defiance (Playstation 2)

Kain är tillbaka i ett nytt äventyr, tillsammans med Raziel skall de ta sig an de mörka krafter som hotar deras världs undergång.

Linköping2004-03-09 10:31
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag minns det första spelet i serien om Kain som om det vore igår, men faktum är att det var under min högstadietid. En kompis storbror hade pippi på att köpa importerade spel till Playstation, som den relativt nya och minst sagt kraftfulla konsol det var satt vi helt hänförda framför "Legacy of Kain" och dreglade lite smått. Det var då, nu är nu, ännu en gång ska vi leda vampyren med sitt sällskap genom detta mörka och episka äventyr.

De senare spelen har, förutom Kain, även gestaltats av en karaktär med namnet Raziel. De är båda av samma skrot och korn, det vill säga att de är vampyrer, men de ser helt olika ut. Min smak tilltalas mer av Raziel som karaktär, än Kain som mer ser ut som ett missfoster som är på väg att spricka än en vampyr. Stegvis ska man alltså styra båda dessa karaktärer i kampen mot de onda varelser som vill störta deras värld.

Här finns ingen tid att spilla, det är lika bra att vända på steken direkt! Våra vänners taktik är smått udda, de bekämpar ondskan med samma ondska. Stycka, lemlästa och sug blod för att överleva. Ja, det är så pass att man måste suga i sig blod och tugga själar för att själv hålla sig vid liv.

Varefter spelet fortskrider uppgraderas de båda karaktärerna med dödligare attacker och mer kraftfullt försvar. Det lär behövas för att bekämpa ondskans makter! I de medeltid miljöer som man rör sig i får man utforska allt från ondskefylla kyrkogårdar till enorma slott. Utan att vara överdrivet detaljerat eller snyggt så är spelet estetiskt tilltalande, grafiken är enkel och ren kan man säga.

Man rör sig inte helt med fria vinklar, dessa är förutbestämda. Men det går dock att vrida kameran ett uns åt alla håll, så fort du släpper den analoga spaken så går kameraläget tillbaka till ursprungspositionen. Det finns både för- och nackdelar med detta, men man slipper åtminstone att krångla med vinklarna då den "optimala" vinkeln redan skall vara vald.

Vad passar inte bättre än lite dundrande discoopera till ett spel med influenser som just detta spel? Det hade verkligen varit på sin plats, men nu somnar man nästan av den så väldigt diskreta musik som gungar i bakgrunden. Musiken får mig, i symbios med det allt annat än häktiska äventyret, att nästan somna ibland. Spelet saknar för min smak riktigt drag för att vara tilltalande, det händer alldeles för lite och det som händer är inte tillräckligt intressant. Nej, en smula action samt förbättrad musik och ljudeffekter skulle göra susen.

Omdöme: Om sanningen ska fram är det inget spel i denna serie som direkt tagit spelvärlden med storm, de har mer eller mindre alltid klassats som medelmåttiga spel. Eidos räcker inte riktigt fram nu heller, antingen bör de se till att bryta genom med "Legacy of Kain" eller helt enkelt sluta producera uppföljare på uppföljare. Varför inte sträva efter det bästa istället för att "kasta bort sin tid"? Gillade du något av de tidigare spelen bör du hur som helst även gilla detta, tveklöst.

Betyg: 6/10

Läs mer om