Lost Kingdoms II (GameCube)

Lost Kingdoms var det första rollspelet till GameCube och sålde därför bra. Nu kommer uppföljaren.

Linköping2003-06-30 06:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det första rollspelet som släpptes till Nintendos Gamecube var Lost Kingdoms, i Japan mer känt som Rune. Lost Kingdoms sålde konstigt nog relativt bra här i väst trots att spelet inte alls var särskilt imponerande. Att man lyckades sälja så många kopior av spelet antogs mest vara ett resultat av att GameCube vid tidpunkten inte hade några konkurrerande RPG-spel.

När nu uppföljaren Lost Kingdoms II är här, har ett flertal saker hunnit förändras. Den mest markanta är att GameCube idag har ett flertal stora titlar som gärna tar plats i både medier och i våra egna spelhyllor där hemma. En annan är att RPG-spelen äntligen börjat dimpa ner till konsolen samtidigt som konkurrensen mellan dom olika genrerna hårdnat markant. Så om Lost Kingdoms II ska lyckas sälja lika bra som sin föregångare krävs det att spelet kommer med stora förändringar och inte bara nya saker som föregångaren saknade.

Konceptet från originalet ligger fortfarande kvar som bas även i uppföljaren. Att man med olika spelkort ska försöka besegra en mängd fiender genom att kasta rätt kort vid rätt tillfälle. Fienderna man tvingas slåss mot kommer däremot inte upp utan förvarning som dom gjorde i originalet. Istället för att följa den traditionella väg som dom flesta av dagens rollspel följer, har man till del två valt att låta fienderna husera runt på kartorna i realtid. Om förändringen är till det positiva låter jag vara osagt eftersom varje enskild person har sin egen uppfattning, men det går inte att förneka att det ibland kan vara skönt att gå runt ett par fiender om man så vill.

Spelet är förbättrat både grafiskt och ljudmässigt sen föregångaren såg dagens ljus. Egentligen är det ganska medioker grafik och musik man bjuds på, och någonting speciellt att framhäva har jag tyvärr inte. Miljöerna gör inga djupa intryck och berättelsen fängslar inte alls.

Omdöme: Idén med korten gick inte hem hos mig i originalet och tyvärr ändrar jag inte åsikt efter att ha spelat del två. Just nu sätter jag mest hopp till Final Fantasy Crystal Chronicles och hoppas att FromSoftware gör om serien totalt och skippar korten till nästa del.

Betyg: 2/6 knappt godkänt

Läs mer om