Metroid Fusion (Game Boy Advance)

Det har nu gått otaliga år sen man såg röken av hjältinnan Samus Aran och nu sitter vi alla games här med spänd förväntan och hoppas på att Metroid Fusion till GBA och Metroid Prime till GC ska bli två toppspel! Det var nog många som blev en aning förvånade efter att ha klarat det allra första Metroid till Nintendo 8-bit och upptäckte att huvudpersonen var en kvinna. Man skulle kunna säga att Samus betyder lika mycket för spelvärlden som Ripley gör för Alien-filmerna, hela filmvärlden för den delen. Vi lever helt enkelt i ett alltför mansdominerat samhälle.

Linköping2002-12-20 10:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Metroid Fusion tar vid där Super Metroid till Super Nintendo slutade; Samus är på väg tillbaka till planeten SR388 då hon blir attackerad av en s.k. x-parasiten. Med hjälp av ett vaccin framställt från DNA av självaste Metroid kan Samus räddas men hon är väldigt svag. Trots sitt enorma underläge beger sig Samus tillbaka till planeten där hon blev angripen för att krossa parasiten.

Ett välgjort äventyr

Jag som spelat de tre tidigare spelen i serien känner igen precis allt, inte minst saker från Super Nintendo-versionen. För er som först nu bekantas med Samus ligger ett enormt välgjort äventyr för era fötter men alla ni andra kommer förmodligen att känna igen er med de mesta förutom de nya banorna förstås.

Till en början är vår hjältinna som sagt väldigt svag och kan enbart försvara sig med små ynkliga attacker från sitt handeldvapen. Men allteftersom får man återigen bekanta sig med kraftigare skott, större livmätare, morphboll, olika raketer osv. Det här är rätt och slätt ett Super Metroid 2.

Finslipad grafik

Ni som följer mina recensioner känner möjligtvis till att jag ofta drar paralleller mellan spel till Game Boy Advance och Super Nintendo eftersom de är väldigt lika varandra i uppbyggnaden av spel, framförallt när det gäller grafiken. Just grafiken i Metroid Fusion har fått sig en uppgradering från sin föregångare, det märker man direkt i spelets inledning. Helst skulle jag vilja uppleva ett äventyr av den här kalibern på en större skärm men bättre kontroll, jag får nämligen kramp i mina händer jämt och ständigt när jag spelar på mitt GBA... det börjar gå mig på nerverna.

Ljudet är som alltid av toppklass i Metroid-spelen, alla Nintendos egna spel för den delen. Men personligen är jag mer fäst vid musiken i Super Metroid, det har stigit till den milda grad att jag till och med diggar musiken i min CD. Men vem gör inte det?

Den här krampen jag pratade om återkommer som sagt alltid, har jag tur somnar bara händerna. Dels är det här enligt mig ett ingenjörsfel, hade de tänkt sig att femåringar enbart skulle få spela GBA?! När det börjar bli hektiskt på skärmen får jag svårt att rikta mina missiler både till höger, vänster, upp och ner. Jag kan väl inte vara den enda i hela världen som upplever det här problemet?!

Omdöme

Det finns knappt något att klanka ned på i Metroid Fusion, det är ett toppenspel för alla som har tämligen små händer. När jag mitt i natten ligger med enbart sänglampan tänd och smyger genom gångarna kan jag inte undgå att vara nervös för vad som ska hända härnäst. Metroid är här igen för att stanna, det är lika mäktigt som nervpirrande. Köp det!

Betyg: 5/6 mycket bra

Läs mer om