Onimusha: Blade Warriors (Playstation 2)

Budgetversion av Soulcalibur möter Powerstone. I väntan på Onimusha 3 får de otåliga fansen här en liten aptitretare. Frågan är hur många timmar denna mellanlandning håller de riktiga Onimusha-fansen lugna?

Linköping2004-07-22 10:03
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Redan efter en halvtimmes spelande inser jag att Blade Warriors inte kan vara menat ta på för stort allvar. Man kan kalla detta "versus-versionen" av de tidigare spelen i en smått komisk blandning av barnkalas och skarpslipade katanor. Beskrivningen borde hålla både småbarnsföräldrar och samurajer på avstånd.

Fightingspel i 3D där mäktiga krigare med anor svingar vassa värjor mot varandra, för tankarna till Namcos Soulcalibur. Tyvärr är det inte fråga om något spel med samma dignitet som ovan nämnda, vi talar i sådana fall om en extrem budgetversion där man rensat på samtliga utrustningspaket och knappt behållit det allra nödvändigaste.I laguppställningarna finns den goda och onda sidan representerad, karaktärerna hämtade från de tidigare spelen. Jag gav mig genast in i storymode med Samanosuke, hjälten från det allra första spelet.

Karaktärerna har till en början mycket svaga attribut men med framgångsrik strid och tid så kan man vässa sin krigare med både teknik och vapen. Historierna för varje krigare är korta, tio nivåer sen är sagan slut. Efter ca tre varv är karaktären maximerad (dock så saknas merparten av svärden i vapenskåpet). Utvecklingen bygger som tidigare på att samla in själar från demonerna man besegrat under spelets gång. För att verkligen samla på sig ALLT till varje karaktär uppskattar jag antalet avklarade spelvarv till ca 20 stycken. Det kommer helt enkelt att bli mycket tröttsamt att få höra samma saga, om och om igen i jakten på perfektion, då varken berättelsen eller motståndet förändras. Är man duktig under storyläget så bjuds man in i "Phantom realm". Detta beskrivs bäst som en form av gladiatorspel där resterande vapen och bonussjälar kan förtjänas. Storyläget känns totalt sett mer kvantitet än kvalitet då det saknar lite ämne och tyngd.

Upp till fyra spelare

Har man spelat de tidigare spelen är kontrollen ingen match att lära sig. För de oinvigda finns tacksamma rörelseövningar som rekommenderas innan man ger sig in i strid. Drabbningar med spelkompisarna i soffan fordrar inte mycket mer än snabba fingrar, storyläget däremot kräver något mer av spelaren för utnyttja varje krigares arsenal till fullo. För spelsoffan erbjuds multiplayer upp till fyra spelare och det är också här som spelets barnsliga och komiska sidor visar sig. Likt de uppblåsbara lotterivinsterna på tivolin, går det att hitta bl.a. gigantiska hammare och bollträn. Ge din motståndare en omgång med dessa och frågetecken och fåglar kvittrar runt deras huvuden. "Powerstone-varning" utfärdad för samurajspelet. (Bör man betrakta Blade Warriors lika seriöst som Gunsurvivor-serien i Resident Evil?)

Kändisbesök

Döm om min förvåning efter avklarat varv i storyläge när självaste Megaman dyker upp som spelbar karaktär! Inte nog med att Capcoms gamla hedersknyffel med kanoner till armar medverkar, vi får dessutom träffa den franske skådespelaren Jean Reno i spelets korta demo av Onimusha 3. En i övrigt löftesrik demonstration, där vi bjuds på film med monsterinvasion i frankrike varvat med samurajstrider. Intressant kommer det att bli hur triumfbågen knyts ihop med 1500-talets japanska samurajer i det kommande spelet.

Omdöme

Capcom kör ett onödigt sidospår och kantstöter lite av Onimushas renommé. Blade Warriors ett godkänt fightingspel i 3D men skulle helst inte bära seriens namn. De riktiga Onimushafantasterna uppmanas att ha "samurajstyrka" och vänta in del tre i serien istället.

Betyg: 5/5

Läs mer om