Redan efter en halvtimmes spelande inser jag att Blade Warriors inte kan vara menat ta pÄ för stort allvar. Man kan kalla detta "versus-versionen" av de tidigare spelen i en smÄtt komisk blandning av barnkalas och skarpslipade katanor. Beskrivningen borde hÄlla bÄde smÄbarnsförÀldrar och samurajer pÄ avstÄnd.
Fightingspel i 3D dÀr mÀktiga krigare med anor svingar vassa vÀrjor mot varandra, för tankarna till Namcos Soulcalibur. TyvÀrr Àr det inte frÄga om nÄgot spel med samma dignitet som ovan nÀmnda, vi talar i sÄdana fall om en extrem budgetversion dÀr man rensat pÄ samtliga utrustningspaket och knappt behÄllit det allra nödvÀndigaste.I laguppstÀllningarna finns den goda och onda sidan representerad, karaktÀrerna hÀmtade frÄn de tidigare spelen. Jag gav mig genast in i storymode med Samanosuke, hjÀlten frÄn det allra första spelet.
KaraktĂ€rerna har till en början mycket svaga attribut men med framgĂ„ngsrik strid och tid sĂ„ kan man vĂ€ssa sin krigare med bĂ„de teknik och vapen. Historierna för varje krigare Ă€r korta, tio nivĂ„er sen Ă€r sagan slut. Efter ca tre varv Ă€r karaktĂ€ren maximerad (dock sĂ„ saknas merparten av svĂ€rden i vapenskĂ„pet). Utvecklingen bygger som tidigare pĂ„ att samla in sjĂ€lar frĂ„n demonerna man besegrat under spelets gĂ„ng. För att verkligen samla pĂ„ sig ALLT till varje karaktĂ€r uppskattar jag antalet avklarade spelvarv till ca 20 stycken. Det kommer helt enkelt att bli mycket tröttsamt att fĂ„ höra samma saga, om och om igen i jakten pĂ„ perfektion, dĂ„ varken berĂ€ttelsen eller motstĂ„ndet förĂ€ndras. Ăr man duktig under storylĂ€get sĂ„ bjuds man in i "Phantom realm". Detta beskrivs bĂ€st som en form av gladiatorspel dĂ€r resterande vapen och bonussjĂ€lar kan förtjĂ€nas. StorylĂ€get kĂ€nns totalt sett mer kvantitet Ă€n kvalitet dĂ„ det saknar lite Ă€mne och tyngd.
Upp till fyra spelare
Har man spelat de tidigare spelen Àr kontrollen ingen match att lÀra sig. För de oinvigda finns tacksamma rörelseövningar som rekommenderas innan man ger sig in i strid. Drabbningar med spelkompisarna i soffan fordrar inte mycket mer Àn snabba fingrar, storylÀget dÀremot krÀver nÄgot mer av spelaren för utnyttja varje krigares arsenal till fullo. För spelsoffan erbjuds multiplayer upp till fyra spelare och det Àr ocksÄ hÀr som spelets barnsliga och komiska sidor visar sig. Likt de uppblÄsbara lotterivinsterna pÄ tivolin, gÄr det att hitta bl.a. gigantiska hammare och bolltrÀn. Ge din motstÄndare en omgÄng med dessa och frÄgetecken och fÄglar kvittrar runt deras huvuden. "Powerstone-varning" utfÀrdad för samurajspelet. (Bör man betrakta Blade Warriors lika seriöst som Gunsurvivor-serien i Resident Evil?)
KÀndisbesök
Döm om min förvÄning efter avklarat varv i storylÀge nÀr sjÀlvaste Megaman dyker upp som spelbar karaktÀr! Inte nog med att Capcoms gamla hedersknyffel med kanoner till armar medverkar, vi fÄr dessutom trÀffa den franske skÄdespelaren Jean Reno i spelets korta demo av Onimusha 3. En i övrigt löftesrik demonstration, dÀr vi bjuds pÄ film med monsterinvasion i frankrike varvat med samurajstrider. Intressant kommer det att bli hur triumfbÄgen knyts ihop med 1500-talets japanska samurajer i det kommande spelet.
Omdöme
Capcom kör ett onödigt sidospÄr och kantstöter lite av Onimushas renommé. Blade Warriors ett godkÀnt fightingspel i 3D men skulle helst inte bÀra seriens namn. De riktiga Onimushafantasterna uppmanas att ha "samurajstyrka" och vÀnta in del tre i serien istÀllet.
Betyg: 5/5