Pikmin 2 (GameCube)

Blommor som attackerar odjur. Blommor som sjunger. Blommor som samlar skrot. Välkommen till Pikmin 2.

Linköping2004-10-31 14:21
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ni som kan er GameCube-historia vet säkert att Pikmin var ett av de spel som släpptes samtidigt med GameCube. Då förde Kapten Olimar befäl över ett gäng blommor i jakten på delar till hans rymdskepp. Så här skrev jag i min Pikmin recension.

"Grafiken är charmig och de gulliga pikminerna är oemotståndliga. Om det inte vore för det sega spelupplägget hade Pikmin blivit ett kanonspel. Nu stannar betyget på godkänt."

Trots att förändringarna i Pikmin 2 på ytan inte verkar speciellt stora så har spelvärdet mångfaldigats. Pikmin 2 har blivit det kanonspel som jag hoppades att ettan skulle vara.

När kapten Olimar återvänder till sin hemplanet står hans arbetsgivare på ruinens brant. Olimars souvenir, en kapsyl från planeten han nyss lämnat, visar sig vara riktigt värdefull. Olimar sänds, tillsammans med Louie, tillbaka till den mystiska planeten för att samla skatter. Så tänk dig för innan du kastar något. En diskett, en tejprulle eller ett äpple, det kan vara riktigt värdefullt för våra besökare från yttre rymden.

Nu behöver dock Olimar och Louie hjälp i skattletandet. Olimars vänner, de urgulliga, vandrande och sjungande blommorna vid namn pikminer, visar sig vara precis så hjälpsamma som dom var i det första spelet. Olimar och Louie kontrollerar upp till 100 pikminer åt gången med sina visselpipor.

En förändring gentemot föregångaren är att du nu kan styra två figurer. Olimar kan ta en grupp pikminer och exempelvis bryta ner ett hinder medan Louie har kommando över en annan grupp. Det är mycket enkelt att sedan byta mellan Olimar och Louie. På så sätt har tempot ökat och den seghet jag klagade över i första spelet försvunnit.

En annan välkommen nyhet är två nya pikminer - lila och vita. De lila är stora och starka. I de fall det behövs mer än 100 pikminer av standardstorlek, för att exempelvis trycka ihop en uppblåst påse, kommer dessa tunga pikminer väl till pass. De vita pikminerna är nästan ovärderliga då de är ganska sällsynta. Dom tål olika gifter som har ihjäl andra pikminer.

Som tidigare finns även blå, gula och röda pikminer. De röda är lättast att få tag på och tål eld. De blå kan simma, och de gula kan kastas riktigt högt upp på olika platåer. Som du säkert förstår gäller det att utnyttja de olika pikminerna för att ta sig förbi olika hinder. Ditt mål är att hitta tillräckligt många skatter för att göra din arbetsgivare skuldfri.

Du styr pikminerna i grupper. Olika pikminer kan gå i samma grupp, men det är inte speciellt smart att exempelvis skicka röda pikminer ned i vatten. Då får du ta fram din visselpipa. Beordra dina pikminer att gruppera sig efter färg. Sedan kan du välja vilka pikminer du vill ha i ditt följe. Det här fungerar för det mesta bra, men har man mer än två pikminsorter i följet kan det ibland bli lite bökigt att välja ut rätt pikminer.

Du måste utföra dina uppdrag under dagtid. När dagen är slut får du skynda dig tillbaka till rymdskeppet. Kommer du för sent blir alla lösa pikminer genast uppätna av diverse kryp. I ettan hade man bara trettio dagar på sig för att hitta alla delar till rymdskeppet. Det var för snålt om tid. I tvåan har man glädjande nog obegränsat med tid på sig.

Omdöme: Tänk att så små förändringar kan göra sådan skillnad. Pikmin 2 är mycket bättre än sin föregångare. Jag tänker faktiskt vara riktigt generös i min betygssättning - Pikmin 2 får en nia, och det är spelet verkligen värt. Bland annat tack vare strålande och urgullig grafik, näpna ljudeffekter och lagom svåra problem bjuder Pikmin 2 på stor spelunderhållning. Köp!

Betyg: 9/10

Läs mer om