Att hjälpa en dam i nöd
Du spelar Gus MacPherson, en amerikansk före detta privatdetektiv som dragit sig tillbaka till Paris och prövar lyckan som konstnär. Den mördade kvinnans syster kontaktar dig och ber dig att hjälpa henne lösa mordet på systern och hennes man. Nyfiken och kanske med lite saknad efter ditt gamla jobb (och en ansenlig summa pengar) går du med på det och får en förhållningsorder: berätta inte vem som anlitat dig!...
Att spela
Post Mortem är ett vanligt peka-klicka-äventyr där muspekaren ändrar utseende när något kan göras och högerklick på musen visar upp inventariet du bär med dig och kan använda. Du kan snurra runt 360 grader och omgivningarna är faktiskt riktigt snyggt gjorda. När det gäller att prata med folk för att få information finns många val. Oftast kan du låtsas vara något annat än privatdetektiv för att få mer information men ibland är det bäst att vara ärlig. Svarar du "fel" utesluts andra fraser och du måste söka nya vägar för att få det du är ute efter.
Som i alla äventyrsspel måste du lösa vissa pussel för att komma vidare i historien. I Post Mortem börjar de ganska lätt men ökar sedan i svårighetsgrad. Vissa pussel kan också vara uppenbara men ändå hopplösa, själv satt jag hur länge som helst och jämförde två nästan identiska målningar i hopp om att finna det sista och femte felet.
Grafik
Som jag nämnde lite i förbigående ovan så var grafiken en ganska glad överraskning. Människorna var ganska kantiga och stela men ändå inte så kantiga och stela som man är van vid utan de kändes riktigt levande för att vara 3D-animerade till dataspel. Filmsekvenserna som dök upp emellanåt var ruskigt bra och gav en spöklik stämning som passade bra in till mordhistorien. Det verkade alltid vara höstkväll med löv som virvlade runt i blåsten och trafikmuller i bakgrunden vilket ytterligare bättrade på den kusliga stämningen.
Ljud
Ljudet som spelades i bakgrunden var också väl anpassad även om den oförklarligt försvann ibland för att sedan komma tillbaka igen efter ett tag. Dialogerna mellan karaktärerna var oftast bra om än något sluddrande ibland, att sätta på textningen är ett hett tips. Påpekas bör också att all dialog var på engelska, jag är inte säker men jag tror inte att det fanns några andra val.
Omdöme
Som avslutning kan sägas att Post Mortem var ett mycket trevligt spel med en medryckande intrig som dock var något kort. Spelet var inte särskilt nyskapande, men för de som gillar klassiska peka-klicka-äventyr är det ändå ett spel värt sina pengar. Jag hade kunnat sätta en femma på spelet, men det var lite för kort för det så det blev en skinande blank fyra istället!
Betyg: 4/6 bra