Med Outbreak och Resident Evil 4 talar Capcom själva om friska fläktar i sin för övrigt något uttjatade spelserie. Det första spelet är ett tilltänkt online-spel i första hand där man gör sig beroende av sina medspelare, medan nummer fyra i serien plöjer på i samma skräckanda med ännu mer djävulstyg och våld. Ett av dessa spel är nu lanserat, vi håller tillgodo.
Enligt min mening började Racoon City tråka ut mig redan i samband med releasen av Nemesis, därefter har jag ivrigt inväntat nya tag från spelutvecklarnas sida. Men likväl går de i gamla spår, är det kanske dags att vi ska se något nytt och häpnadsväckande nu? Kommer serien som fick hela världen att sätta i halsen få sig ett uppsving igen? Hoppas kan man alltid göra, men utfallet återstår att beskåda.
Inledande besvikelse
Som vanligt blir vi i Europa särbehandlade; i Japan släpps, inte helt oväntat dock, alla spel först. Vidareutvecklade och finslipade lanseras de i USA där små snorungar på sina HDTV-apparater kan njuta till fullo. Långt ifrån alla höjdarspel lanseras i Europa, på vårat sunkiga PAL-format är vi alltid sist ut med att få spela censurerade versioner av spel som för övriga redan ligger och dammar på hyllan i övriga världen. Kanske är jag något hård i min beskrivning, men de flesta av er känner säkerligen igen er i min tankegång.
Vad vi nu blivit fråntagna är spelets grundtanke - onlinefunktionen?! Jag är mållös! Istället får vi nu brottas med dumma datorstyrda medspelare som far runt likt rabiessmittade rävar. Det känns nu som om man enbart får en glimt av hur pass mycket roligare det skulle vara att spela med sina vänner. Som om man inte redan vore tillräckligt stressad av alla fiender som jagar värre än någonsin så lär man bli det av medspelarna som aldrig tycks kunna stå still. De far in och ut genom dörrar, fingrar på allting och skjuter på allt som rör sig. Förbannade missbrukare, de måste ha pillrat i sig något!
Våldsamma varelser
Trots att vi blir utan onlinefunktionen så ser man ett par markanta förändringar i Outbreak. Till att börja med är hela spelet något mer actionbetonat, ett stänk av arkadkänsla kan jag till och med sträcka mig till. Inför varje bana, ja nu väljer man banor att spela, finns ett gäng karaktärer att välja bland. Alla har sina speciella egenskaper som kommer väl till hands i olika situationer, som den krigare jag är väljer jag givetvis den mest våldsamma karaktären gång på gång.
Till skillnad från tidigare spel där man säkrade sitt liv genom att enbart gå in i ett tomt rum förföljs man nu av zombierna; försöker du gömma dig i ett rum sparkar de in dörren. Scary? En klar stressfaktor om inte annat, man är inte säker någonstans. De satans rackarna är ju även snabbare än tidigare.
Capcom själva pratar om någon ny typ av styrning som ska vara så mycket smidigare, de pratar i nattmössan. Lika fumliga och irriterande sega som tidigare är karaktärerna, ingen tvekan om saken. Däremot kan man nu veva med armar och fötter efter motståndarna, sådant gillar vi. Ett våldsamt spel ska ha våldsamma inslag, så enkelt är det. Vidare kan man nu plocka upp lite allt möjligt skrot som man stöter på och sedan använda som tillhyggen, ytterligare en ny funktion. Det märks tydligt att Capcom nu försöker förfriska spelserien en smula, helt otänkbart att onlinefunktionen späder på detta är det inte heller.
Med erfarenheterna av Outbreak i behåll kan man tänka sig hur resultatet av Resident Evil 4 lär se ut, enbart videosekvenserna som finns att tillgå på internet säger väl sitt. Måtte den artificiella intelligensen bara vara så pass välutvecklad som de vill få oss konsumenter att tro, det lilla jag sett ser grymt ut!
Om vi nu för en sekund ska återgå till Outbreak så handlar, precis som titeln antyder, spelet om det ökända viruset som håller på att bryta ut i ens kropp. Det finns motgift som för stunden stillar utvecklingen, men annars går man en säker död till mötes. En indikator visar hur pass infekterad ens kropp är, när viruset bryter ut till fullo är det bara lägga handkontrollen åt sidan.
Omdöme
Nå, ett onlinespel utan någon onlinefunktion är illa nog för att kunna sågas vid fotknölarna. Men Capcom visar prov på att de verkligen försöker förnya sin spelserie, de är för övrigt mästare på att tjata ut sina spel. Många nya inslag får mig i alla fall att vilja se mer, förväntningarna på Resident Evil 4 höjs med denna recension från min sida. I övrigt sitter mycket av de gamla takterna i, styrningen fortsätter att reta gallfeber på mig som spelare. Förvänta er inte purfärskt material, men de är på god väg.