Rise of Nations (PC)

Thomas var lite tveksam inför att testa Rise of Nations då det finns en stor mängd spel i denna genre som är alltför lika varandra. När han börjat spela hade han dock väldigt svårt att sluta.

Linköping2003-06-13 18:50
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Någon mer än jag som börjar tröttna på alla varianter av Age of Empires som spottas ut i parti och minut? Då är ni säkert lika skeptiska som jag var när jag hörde talas om Rise of Nations första gången. Speciellt som mannen bakom detta spel var med och skapade Age of Empires. Som recensent ska man ju vara objektiv, men i detta fall hade jag faktiskt klara problem. Ana min glädje då jag faktiskt inte bara hade fel i mina farhågor, jag hade totalt fel! Rise of Nations är något så unikt som ett nyskapande spel baserat på gamla idéer. Inte bara det, man har även lånat friskt ifrån andra spel såsom Civilization och Risk.

I grund och botten känner vi igen Age of Empires. Du anfaller länder på en stor världskarta precis som i Risk. När anfallet iscensätts förflyttas du till en detaljerad 3D-värld á la Ege of Empires. Där samlar du resurser för att sedan utöka din stad och bygga upp en armé.

Till skillnad från andra spel i genren har man här en nationsgräns. För att utöka sina territorier och flytta fram gränsen behöver man grunda nya städer. Detta är även nödvändigt då en stad bara kan ha ett visst antal byggnader som t ex fem bondgårdar. När striden är avklarad förflyttas man tillbaka till "Risk-kartan" för ytterligare drag. Dessutom kan du vinna bonuskort med olika tillfälliga egenskaper att användas i striderna.

Spelet har en mängd inställningar du kan experimentera med och att gå igenom dem här skulle förmodligen ta upp halva dagen, men att detaljer är ledstjärnan är ganska uppenbart. Det ser man inte minst på grafiken och animationerna. Ibland undrar man om det verkligen är nödvändigt med så avancerade animationer för en figur du förmodligen bara snabbt tittar en gång på, men snyggt är det.

I spelet finns hela arton nationer att välja mellan. Varje nation har sina egna specialegenskaper och specialtrupper. Det förstnämnda kan innebära att du drar in dubbelt så mycket pengar varje gång eller att dina trupper förflyttar sig snabbare. Detta ger förstås upphov till ännu mer strategiskt tänkande.

Man har också infört små saker för att underlätta själva spelandet. Sådant som har irriterat mig i andra spel. Ett exempel är funktionen som gör att bara militära enheter markeras när man markerar ett område. I hetsiga strider inne i en stad behöver man alltså inte vara orolig för att man skall råka få med ett gäng bönder i frontlinjen. Sådana där hjälpmedel kryllar spelet av och det tackar vi för.

Även spelsätten varierar. Det finns allt ifrån rent fredliga varianter där du bara satsar på teknologi och evolution, till rena världskrig. Lägger man dessutom till alla extraval man kan göra kan man variera sitt spelande väldigt länge.

Finns det något dåligt då? Nja, det skulle förstås vara att jag inte kan se hur de skall kunna utveckla detta vidare. Å andra sidan trodde man det om Age of Empires en gång i tiden. Så härnäst kanske vi får se en blandning av detta och The Sims?

Omdöme: Rise of Nations är ett fantastiskt bra och välbalanserat strategispel som manar till en spelglädje jag inte varit med om på länge. Varje gång jag hittar något att anmärka på finns det oftast någon inställning i menyerna som rättar till det. Har du dock inte en modern dator får du nog ge dig till tåls. Det krävs en del datorkraft när det händer mycket på skärmen samtidigt. Detta är väl förmodligen det enda som inte går att justera ordentligt, men det är en mindre bagatell. Det finns egentligen bara tre ord om ett spel som detta. Köp, köp, köp!

Betyg: 5/6 mycket bra

Läs mer om