Scooby-Doo! Night of 100 Frights (GameCube)

Scoobys gäng har kidnappats så nu är Scooby-Doo ensam med alla spöken och andra monster. Givetvis är hans rädsla för monster lika stor som tidigare. Så bered dig på ett plattformsspel fyllt med humor och kusliga omgivningar.

Linköping2003-03-07 06:40
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det märks att utvecklarna verkligen försökt återskapa teveseriens anda i Night of 100 Frights. Atmosfären, rösterna, ljudeffekterna, miljöerna, ja i princip allt känns igen från teveserien. Det ger givetvis spelet en komisk, men samtidigt lite småkuslig anda som jag verkligen gillar.

Night of 100 Frights är ett mycket traditionellt plattformsspel. Här finns bland annat ljuskronor att svinga sig i, båtar som sjunker om man står för länge på dom, studsmattor och plattformar som är i ständig rörelse. Du får hoppa både högt och lågt. Jag gillar detta, men har paradoxalt nog lite svårt att klara en del precisionshoppande. Därför blev jag tvungen att spela om flera av passagerna i Night of 100 Frights om och om igen innan jag till sist tog mig helskinnad över till andra sidan.

Till en början är Scooby-Doo ganska hjälplös mot alla monster. Han kan i princip bara hoppa och undvika dom. Efterhand kommer han dock över fler och fler uppfinningar som ger honom specialegenskaper. Han får till exempel en hjälm som han kan använda att stånga fienden eller trycka in knappar med. En annan användbar uppfinning är ett paraply som Scooby använder till att glidflyga med. Den roligaste uppfinningen är nog stövlar som gör att han kan gå och även hoppa runt i tjära. Scooby ser verkligen festlig ut i dom.

När man spelar märker man att det finns fler passager än vad man klarar av för tillfället. Det kan vara knappar eller hinder som man inte kommer förbi. När man sedan hittat en uppfinning som ger Scooby någon specialegenskap kan man återkomma senare i spelet och öppna dessa "hemliga" gångar. Det ger spelet längre livslängd, men samtidigt känns det lite tjatigt att behöva gå tillbaka till en gammal bana för att kunna gå vidare i spelet.

Jag skrev tidigare att det mesta känns igen från teveserien. Det stämmer verkligen. Grafiken och miljöerna är som hämtade ur teveserien. Det finns bland annat en mängd fällor och lönngångar att leta rätt på. Night of 100 Frights utnyttjar inte GameCubes grafiska potential fullt ut. Nej, tekniskt sett finns en hel del begränsningar. Exempelvis är ytstrukturerna ganska fattiga, men jag vill trots det påstå att grafiken förhöjer spelets mysiga stämning påtagligt.

En annan faktor som ger Scooby-känsla är ljudet. Det är samma skådespelare som i teveserien, vilket är mycket bra. Sedan har ljudet exakt samma barnsliga framtoning som i teveserien. Det gäller såväl röster som ljudeffekter. Spelutvecklarna har till och med lagt in bakgrundsskratt så att du vet när du ska skratta. Fånigt enligt mig, men det bidrar till att spelet känns som "äkta" Scooby-Doo.

Har jag då inget negativt att skriva om Night of 100 Frights. Jo visst, det finns det. Här kan jag nämna en väldigt jobbig kamera. Man kan inte ändra kameraläge själv utan måste förlita sig på den vinkeln som spelutvecklarna tycker är bäst. Jag ville så ofta ändra kameravinkel för att titta runt omkring. Det hände inte alltför sällan att ett monster eller en avgrund missades bara för att kameravinkeln var fel. Att spelet sedan helt plötsligt kan få för sig att ändra kameravinkeln gör inte saken bättre.

Omdöme: Gillar du plattformsspel och Scooby-Doo så är Scooby-Doo! Night of 100 Frights ett givet val. Det är ett bra plattformsspel i samma anda som teveserien.

Betyg: 4/6 bra

Läs mer om