Shade: Wrath of Angels är ett skönt avbrott för en recensent som den senaste tiden mest tagit sig an massiva onlinespel och tunga strategititlar. Skönt såtillvida att det inte tar särskilt lång tid innan man bildar sig en uppfattning. Ofta fortsätter man ändå spela ett tag till. Antingen för att spelet är bra och man helt enkelt vill ha mer. Eller för att man vill ha tillräckligt på fötterna när man slår sig ner vid tangentbordet och påbörjar plitandet. Nu har det av båda dessa skäl spelats tillräckligt.
Det finns en uppsjö av spel som liknar Shade: Wrath of Angels, såväl gamla som nya. Det finns en anledning till det. Halvdana actionspel är relativt lättstöpta. I följande mall går det tretton spel på dussinet: några gåtor skall lösas, en klichéartad story skall målas upp och en granithård, vältränad hjälte skall kastas in i handlingen (gärna mot sin vilja). Smaka av med demoner, änglar och litet lättsam skräck. Toppa avslutningsvis med några hopp och en slev klättrande bland ruiner.
Mellan influenserna Tomb Raider och Prince of Persia har det producerats en hel del bra titlar. Samtidigt lämnar många spel en hel del att önska. Det senare gäller i stor utsträckning Cenega/Black Elements senaste skräckaction.
Godkänt är svårskrivet
Ofta är ett godkänt spel betydligt svårare att skriva om än ett kalasbra spel eller riktig dynga. Det finns ofta inte så mycket att säga. Tyvärr blir man alltmer kräsen med åren. Man vet vad som kan tillverkas och varför medvetet nöja sig med mindre?
För att ni någon gång skall få reda på vad spelet går ut på kastar vi oss in i handlingen. Du får ett brev från din bror, av allt att döma arkeolog och äventyrare. Väl framme någonstans i Östeuropa dröjer det inte länge förrän saker börjar hända som åtminstone fått mig att reagera starkare än vår röstskådis i spelet gör.
- Åh, de vandrande döda.
Du finner dig snart djupt insnärjd i en story full av änglar och demoner. Äventyrs-Nisse får garanterat sin beskärda del av gångar och stegar. Uppenbarligen är underjorden och de olika dimensioner du färdas genom också fulla av skelett, för behovet av benhackande blir mer än tillgodosett. Vi har sett det förr, och det har gjorts bättre förr.
Medelmåtta
Tydligt är att din bror kom något stort och otrevligt på spåren. Nu är allt i gungning, världar och dimensioner blandas i en klichéartad goja. Det var inte länge sedan jag skrev att jag spelade igenom ett halvdant spel med litet av en axelryckning. Det är likadant här. Grafiken är hyfsad med ljus och skuggor som kanske bästa egenskaper. Ljuden kan ibland få en att stanna upp, men upprepar sig ofta och är aningen finesslösa. Kontroll och kamera är inte så bedrövlig som i vissa 3D-actionlir, men är heller aldrig så bra att man glömmer av deras existens. Hjälten är karaktärslös och trist, långt från en karismatisk Cutter Slade i Outcast eller klassisk Snake i Metal Gear Solid.
Ombyte förnöjer, sägs det ju. För att ett sådant här spel skall lyfta krävs variation. Variation i miljöer, ljus och färg, fuktiga grottbanor blandade med luftiga utomhusbanor. Även om du rör på dig en hel del i Shade: Wrath of Angels så lyfter det aldrig. Saknas variation kan roliga strider, kluriga pussel eller udda motståndare addera en hel del på pluskontot. Men allt detta saknas här. Det är och förblir medelmåtta.
Inget för kräsna
Spelet utger sig för att vara skräckaction. Det kan man dra i tvivelsmål. Många minns säkert hundscenen i Resident Evil med skräckblandad förtjusning. Många är de som tänt lyset i Silent Hill-serien eller Alien vs. Predator. Shade försöker vara både ett Resident Evil och ett Tomb Raider, enbart för att fallera på båda håll. Vad det är, är ett skräck- och äventyrslystet actionspel. Gillar ni liknande spel skall ni istället testa Prince of Persia från i vintras. Är kalla kårar er melodi passar Silent Hill bättre.
Ofta avslutar vi här på RecLandet med en sammanfattning av något slag. Här känns det fullständigt överflödigt. Den som hittills inte förstått att spelet är ett äventyrsaction som vill skrämmas litet, men som enbart förblir knappt godkänt, ja den är antingen inte intresserad, eller älskar liknande spel så mycket att den slagit dövörat till för länge sedan.
Betyg: 4/10