Man kan undra vad Square/Enix sitter och håller inne på krutet för, det är nu länge sedan man såg deras vågor av välutvecklade rollspel skölja in över butikerna. Vi känner alla till att ett par stortitlar är under produktion, men i väntan på dessa vill vi fortsätta svinga våra svärd! Star Ocean tar oss inledningsvis till Hyda IV där vi får stifta bekantskap med Fayt Leingod.
Fayt befinner sig tillsammans med familjen samt kamraten Sophia på semesterorten Hyda IV. Allt är frid och fröjd; god mat, soliga stränder och vacker utsikt. Helt oväntat (?!) invaderas planeten av fulingar som sprider förödelse ikring sig, nu är det snabba ryck inför evakueringen som gäller. Sällskapet splittras upp och Fayt står helt plötsligt på egna fötter, förvirringen är ett faktum.
Välkommet stridssystem
Till skillnad från de flesta andra rollspel där man slungas in i strider, vare sig man vill det eller inte, och därefter turbaserat strider mot varandra så attackerar man i Star Ocean sina fiender i realtid. Opinionen kring huruvida detta är bra eller inte skiljer sig, men enligt min mening lämnar det gott om utrymme för att ha ett strategiskt övertag. Med andra ord föredrar jag det defintivt, det turbaserade systemet har jag alltid irriterat mig på i andra spel. Spontan tanke; kan ni tänka er Zelda med något annat stridssystem än det nuvarande?
Det ena väger upp det andra, en positiv faktor medför givetvis en negativ sådan. Långa dialoger i spel har jag alltid varit svag för, är man sugen på sådant bör man ta en närmare titt på en uppfinning vi kallar "DVD-spelare". Ett spel är ett spel, så bör det även förbli. Rollspel är i regel fullmatade med dialoger, i mer eller mindre utsträckning. Star Ocean tillhör definitivt inte till undantagsregeln, snarare den skara spel som har för mycket av denna vara. Gilla? Inte!
I många och mycket har man följt riktlinjerna för hur ett typiskt RPG ser ut vid utvecklingen av detta spel, men som ni redan nu märker sticker vissa fragment ut - på både gott och ont. Systemet för att uppgradera sin karaktär, även kallat för levla, är betydligt enklare än vad jag är van vid. Man uppgraderar manuellt sin karaktär med så kallade skill points, den finns ungefär en handfull attribut att välja bland. De flesta bör känna till att HP indikerar ens liv och MP ens magipoäng sedan tidigare, dessa har man nu kastat om vilket ställer till det i ens sinne för stunden. Efter att i alla år ha betraktat HP som liv men nu helt plötsligt som magi är annat en lätt omställning.
Omdöme
I en medelmåttig animesinspirerad grafik följer ett äventyr från futuristiska städer till djupa och primitiva grottor. I ett varierat utförande bjuder Star Ocean på de mesta vi sett sedan tidigare, men även en del inovativa inslag. I väntan på ett bättre RPG under höstens gång spelar jag utan tvekan vidare.
Betyg: 9/10