Space Colony (PC)

Space Colony visade sig vara en korsning mellan the Sims och Theme Hospital. Och lite till...

Linköping2003-11-06 20:53
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Space Colony visade sig vara en korsning mellan the Sims och Theme Hospital. Och lite till...

Mål

I Space Colony gäller det att bygga upp en väl fungerande rymdkoloni med varierande mål. Få in ett visst antal pengar, sälja ett visst antal av en råvara som finns på planeten eller driva en turistanläggning för turister från Tellus. Till din hjälp har du Venus, 23 år gammal, arbetsför och lojal som få. Utöver Venus tilldelas du andra karaktärer som kan variera från uppdrag till uppdrag. Det finns den försupna Tami, hippien Daisy och bikern Stig för att nämna några av dessa karaktärer. Alla har de specialbehov som det gäller att ta hand om för att jobbet ska fungera bra. Vissa behöver en pratstund då och då, andra extra mycket sömn eller mat etc.

Hur spelar man?

Du kan välja mellan att spela en kampanj, fristående uppdrag eller alternativet sandbox. I sandbox väljer du själv vad du vill åstadkomma och har inga uppdrag att slutföra, men tillgång till alla maskiner och allt som spelet erbjuder. Kampanjen har lite varierande uppdrag, som till en början är ganska lätta och fungerar som en ganska lärorik tutorial (det finns även en kort tutorial där man lär sig grunderna och inget mer). Efter några uppdrag kan du välja att gå den fredliga eller den krigiska vägen. På den fredliga ska du forska, driva turistanläggning eller gå med ekonomisk vinst på alla fredliga sätt som finns. Den krigiska är som hörs på namnet mera åt att utrota aliens och liknande. Uppdragen kan ibland kännas lite omotiverade och passar inte riktigt in men är överlag bra. Vill man bara spela bort en liten stund passar de enkla scenarierna perfekt. De finns i varierande svårighetsgrad och det negativa här är i så fall antalet. Det finns helt enkelt för få scenarion...

Grafik och ljud

Själva spelet tycker jag är ganska nyskapande. Det är ett strategispel som utspelar sig i rymden med en lite "spejsad" idé som jag fastnade för på direkten. Det är gulligt och kul med en massa roliga detaljer. Grafiken och ljudet var däremot inte så nyskapande. Det är rolig grafik á la Theme Hospital fast utan nämnda spels musik som fortfarande kan ploppa upp i mitt huvud flera år efter att jag senast spelade spelet. Kommentarerna som arbetarna fäller över diverse onödigheter liknar Theme Hospitals och är ibland väldigt roande.

Omdöme

Jag tyckte att Space Colony var ett väldigt underhållande spel på ett gulligt sätt. Det är inte lika hållbart som Theme Hospital var på sin tid (om ni inte har förstått det än så var jag en hängiven fan av Theme Hospital när det dök upp) men det klarar att gripa tag i spelaren ett bra tag. Alla små härliga detaljer som att odla rymdkycklingar och se arbetarna dansa gör att det tar tid att tröttna. Minus är speltiden. När alla kampanjer och scenarion är avklarade finns sandboxalternativet kvar och det är här som spelet liknar The Sims som mest. Här kan du hålla på att bygga och utveckla personligheterna i evighet om du vill men utan ett fast mål. Detta var anledningen till att jag aldrig tjusades av The Sims och att sandbox aldrig blir en favorit i Space Colony. Att det finns ger dock spelet extra speltid för de som gillar att bygga utan mål.

Betyg: 8/10

Läs mer om