Syberia 2 (PC)

Så var det åter dags att dyka ned i Benoît Sokals underbara och lite udda värld. Följ med Kate Walker till drömmarnas värld - Syberia.

Linköping2004-06-07 08:02
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Syberia 2 är en fortsättning på det härliga äventyret Syberia. Handlingen tar vid där ettan slutade. För att få maximal glädje av denna uppföljare är det bra att ha spelat ettan. Det är dock inget krav. Om du inte spelat det första spelet kan du titta på den resumé som finns i spelet.

Kate Walker har lyckats få Hans Voralbergs signatur på köpekontraktet till hans fabrik. Nu drömmer en åldrande Hans Voralberg sig vidare. Han vill till ön Syberia och träffa mammutar. Men, finns Syberia på riktigt eller är det bara en drömvärld? Kate, roboten Oscar och Hans ger sig ut på en resa på gränsen mellan verklighet och fantasi.

Dom reser i Hans fantastiska tåg som drivs av att man drar upp en fjäder. Tåget är en mycket sinnrik och vacker konstruktion. På resan som går genom ursköna landskap träffar Kate en del underliga människor. Vissa är vänligt inställda, medan andra har riktigt ont uppsåt.

Allt är bedårande vackert. Det är en smått fantastisk värld Sokal skapat. Ta exempelvis tåget. Dess mjuka linjer och finurliga konstruktion gör att man gärna sitter en extra stund framför skärmen och bara begrundar skapelsen.

Nu är det inte bara tåget som är vackert utan även landskapet, tågstationerna, byarna har samma charmiga grafik. Även människorna Kate möter är snygga, med många detaljer. Dom är mestadels charmiga, om än ganska dystra. Hela omgivningen har en något dyster touch som bidrar till spelets charm. Det mest muntra man stöter på är en slags hund som tycks vara en korsning mellan säl och isbjörn. Vidare, i Syberia stöter Kate på ett gäng otroligt sköna och oemotståndliga pingviner. Men även dom verkar ha en touch av dysterhet över sig.

För att kunna fortsätta resan till sitt slutliga mål ställs Kate inför en mängd pusselliknande problem. Det gäller att leta rätt på olika saker och använda dom på rätt sätt. Exempelvis finns en kolpåfyllare som inte fungerar. Här gäller det att få igång den genom att bland annat skaffa bränsle. Alla problem man ställs inför har dock en logisk lösning. Det gör att problemen inte känns olösbara. Dom kräver dock en hel del tankearbete och tålamod.

Syberia 2 är precis som ettan ett äventyrsspel där du pekar med musen och klickar dit du vill gå eller på den du vill prata med. En liten irriterande detalj är att Kate måste gå hit och dit på skärmen, vilket tar lite tid. Nu kan man visserligen få henne att springa, men allt traskande känns dock tidsödande efter ett tag.

Omdöme: Syberia 2 är ett konstnärligt välgjort spel vars största styrka är ursköna bilder och smäktande musik. Även speldelen, alltså äventyrsspelet, i Syberia är välgjort där man ställs inför en mängd kluriga, men inte omöjliga problem.

Betyg: 7/10

Läs mer om