The Getaway 2: Black Monday (Playstation 2)

Team Soho för oss åter igen till ett Guy Ritchie-inspirerat actiondrama mitt i Londons under värld!

Linköping2004-12-02 16:10
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Team Soho återvänder till London med sitt Snatch-inspirerade spel, grov britthumor och théparty står på menyn. Det här är Sonys alldeles egna försök att för andra gången på fullt allvar konkurrera med spel som Grand Theft Auto och True Crime. Huruvida de lyckas eller inte beror till större delen på om de tog tillvara på den kritik som riktades mot utvecklarna själva efter att det första spelet lanserades. Trots att spelet imponerade och visade potential på att kunna vidareutvecklas till något marknadskraftigt så led det även av en del ordentliga problem.

På två röda har jag återförenats med den diaboliska styrningen, därtill fladdrar kameran värre än någonsin tidigare. Mark Hammond, huvudkaraktären i det första spelet, var även han näst intill orubblig och rörde sig som ett lastfartyg på skärmen. Styrningen var, och uppenbarligen är, det största problemet med Getaway. Timmar rullar på och styrningen förenklas en aning, men övergripande problem med grovmotorik och kameraföring kvarstår. Att behöva ta en välriktad blysalva rätt i ansiktet på grund av allt annat än spelaren i sig är IRRITERANDE!

Getaway stannar kvar i samma mönster att låta spelaren röra sig inom fasta ramar, rörelsefrihet är inte att tala om. Att ta sig från punkt A till punkt B är vad som gäller. Bilkörningen är en av spelets starkare sidor då känslan vid själva körningen är skön och fysiken vid kollissioner stämmer väl överens med verkligheten, dessvärre är kompassen inget att förlita sig till. Bilarnas blinker sätts igång per automatik inför varje korsning för att leda spelaren på rätt spår, men märkligt nog lever de ett eget liv och blinkar mer efter humör än fakta. Det är f*n så man går i taket, man sitter redan som på nålar av den usla styrningen.

Tyngdpunkten ligger uppenbarligen på att ha en väl sammansatt story med ett imponerande skådespeleri, med all rätt kan de ta åt sig äran. Bitvis är det verligen som att titta på en dåligt animerad film av Guy Ritchie! Tyvärr slår det över då andra vitala fragment tycks hamna i skymundan, en avvägning mot mindre arbete på story och skådespeleri mot en välfungerande kameraföring och styrning vore något att bita i.

Eldstrider är det gott om, trots att styrningen är seg som kola så har Team Soho lyckats med dessa. Lite mer fart på huvudkaraktären och vi hade haft ett modernt vilda västerna framför oss!

Omdöme:Både ni och jag vet att Getaway inte ens tenderar att konkurrera med Grand Theft Auto - San Andreas, trots att både spelet lider av problem i större eller mindre utsträckning så spelar de inte ens i samma liga. Getaway behöver sig en ordentlig knuff för att komma igång, utan sina hype hade det sannolikt bara blivit ett spel i mängden.

Betyg: 5/10

Läs mer om