Ett franskt onlinespel har nått spelhyllorna och det är dags att ta reda på vad det går för. Det jag hade läst om Ryzom innan jag fick hem spelet var att det skulle skilja sig från andra onlinespel på marknaden och ha en bländande vacker grafik. Alltså ungefär vad samtliga spel skriver i sin beskrivning. Men hur var det då?
Du inleder spelet med att skapa din karaktär. Det finns fyra raser att välja bland och valet av dessa avgör i vilken miljö du kommer att hamna i till en början. Zoraï är mystiska och bär masker och börjar i djungeln. Fyros är krigarna som börjar i öknen och de stolta Matis börjar i skogen. Trykers är mindre i storlek än övriga, gillar att utforska och uppfinna och börjar i ett vattenlandskap.
Förutom att välja kön kan du anpassa utseendet på din karaktär genom att dra i olika sliders för ändra till exempel frisyr, hårfärg, bröststorlek (endast kvinnliga karaktärer), låromfång och så vidare. Även om du kan ställa in en hel del parametrar så känns valmöjligheterna ganska begränsade. Lite tråkigt att de inte lagt ner mer tid på denna del. Fler än jag hade nog velat ha ett unikt utseende och inte likna de andra så mycket.
När karaktären är skapad är det dags att äntra världen. Atys heter den och den är väldigt vacker. Fåglar flyger omkring och träden vajar för vinden. Utanför samhället hittar du massvis av djur, vissa farligare än andra. Vädret skiftar och dagarna går och gång på gång imponeras jag av den fina grafiken. Miljöerna varierar beroende på var du börjar men alla är de bedårande.
Det finns ingen specifik bakgrundsmusik, men väl bakgrundsljud. Du hör vattnet som kluckar mot stranden och regnet som står som spön i backen. Ljudeffekter fanns även till närkamperna, men här var de inte det minsta anpassade till slagsmålet så det blev mest bara skrattretande.
Som jag nämnde ovan kommer du först till den plats som hör ihop med ditt folkslag och denna är som en inkörsport till spelet. Här välkomnas du av en NPC (datastyrd karaktär) som berättar för dig om världen du kommit till och som skickar dig vidare till andra NPC:s runt omkring dig som undervisar dig vidare. Det finns fyra huvudsysselsättningar på Atys. Du kan slåss, bli bra på magi, utvinna resurser ur jorden eller bli en hantverkare. NPC:er i dessa fyra kategorier berättar om respektive område och vart du ska gå när du vill lära dig mer. Hos dom kan du förvandla dina poäng i respektive kategori till färdigheter.
Att komma in i spelet tyckte jag var ganska svårt. Till exempel får man reda på vart man ska gå och förvandla sina erhållna poäng, men inte hur man går tillväga för att skaffa sig poängen. Hur man slåss visade sig vara ganska uppenbart, men mer problem hade jag med att lära mig använda magi. En liten komma-igång-guide hade inte varit helt fel. Spelet har i och för sig en inbyggd sådan, men där får du mer lära dig saker som hur man går och pratar med folk, vilket jag tyckte var väldigt intuitivt och man knappast behövde en guide för.
När du känner dig redo att avancera är det dags att teleportera dig ut i stora världen. Nu finns ingen återvändo till din trygga första tillvaro och du får nu träffa de andra folkslagen och skaffa dig vänner och kanske ovänner. Liksom övriga onlinespel är Ryzom ett spel som ska spelas tillsammans med andra. För att utvinna vissa resurser måste man vara fler än en person och att ge sig iväg till vissa ställen ensam kan vara väldigt dumdristigt. Och så blir ju allt roligare ju fler man är.
Omdöme
Att betygsätta och avgöra om ett onlinespel är bra eller dåligt är väldigt svårt. Mycket av spelet har ju att göra med om tillräckligt många ser det som ett lovande spel och ansluter sig till världen. Parollen "tillsammans är vi starka" gäller här. Det jag hann se av spelet och dess spelare verkade lovande. Det var segt i början, men ju mer man lärde sig och förstod desto mer tyckte jag om Ryzom.
Grafiken är som jag nämnde tidigare bländande och därmed var en av förväntningarna uppfyllda. Den andra gällde om spelet var nyskapande och där är jag lite mer kluven. Poängsystemet gillade jag och även tanken med att du aldrig kunde välja "fel" väg. Ångrar du att du satsat på strid när du egentligen vill pyssla med hantverk har du förutsättningarna att ändra dig bara att det tar lite mer tid. Jag gillade också sättet man blir bättre på. Vill du avancera inom magi gäller det bara att utöva magi tillräckligt mycket för att bli bättre på det. Öva, öva och öva alltså. Nu har jag inte testat alla onlinespel som finns men nog tyckte jag att vissa av dessa saker kändes nyskapande. Så som slutsats kan man väl säga att mina förväntningar infriats. Nu har jag bubblat tillräckligt, dags att bege mig tillbaka till Atys, ses där!
Betyg: 8/10