Garrett är en man på fel sida av lagen och det är hans mörka mantel du skall axla. Ditt jobb är att ta saker till de som betalar för det och du skyr inga medel. Även om du inte är mycket till kämpe när det kommer till strid har du en fördel. I natten är det ingen som ser dig komma.
När man spelar Thief handlar det mycket om att ta sig runt obemärkt i olika mörka miljöer. Skuggorna är givetvis ens bästa vän, men en mästertjuv står aldrig handfallen. Vattenpilar för att släcka eldar, mosspilar för högljudda metallgolv och givetvis din batong och kniv. Det enklaste sättet att göra sig av med en fiende är genom att smyga upp tätt bakom dess rygg och knocka dem. Kniven är givetvis användbar om detta inte lyckas, men räkna inte med några större framsteg. De flesta varelser i Thief är riktigt heta på att slåss.
I en sådan situation kan flykt vara den bästa utvägen. Kasta en flashbomb i marken och förblinda dina motståndare samtidigt som du trycker dig mot en mörk vägg. Efter ett tag kanske dina förföljare lugnar ner sig. Då slår man till igen.
Givetvis finns det massa situationer att bli upptäckt i. För mycket ljus och ljud är det vanligaste, men även nerslagna soldater på fel ställen och ett missriktad pil. Men är man en tjuv så är man en tjuv. Det är viktigt att plocka på sig de värdesaker man hittar i kistor och mörka vrår. Ofta ingår det i uppdragen att plocka på sig saker och eftersom att alla tjuvar är kungar på att dyrka lås är det bara att stjäla. Var försiktig dock, ibland ser vakterna att saker försvunnit.
Det som gör Thief till ett spel att komma tillbaka till är dess icke-linjära upplägg. Istället för att följa en väg är hela banorna stora hinderbanor där du själv skapar dina lösningar. Klättra upp genom fönstret istället för att ta dig in genom dörren eller gå över olika takdelar istället för att ta vägen över gården. Möjligheterna är många och lösningarna oändliga på de stora banorna.
Dock har dessa stora banor en nackdel och det ser man främst i långa laddningstider. Vilken pina att lämna en sektion och om man dör och inte har sparat på länge. Se fram emot en lång kväll.
Thief är för övrigt en fröjd för ögat även om det inte hänger med alltid, men de mörka miljöerna ger en skön medeltida stämning. Det har jobbats mycket med skuggor och ljus vilket är grundläggande i spelet. Det känns klockrent att smyga sig osedd förbi vakter och andra hejdukar.
Omdöme: Thief är ett stealthspel med en mörk underton. Det är med stor precision man spelar det och varje felsteg kan innebära döden. Givetvis ska ett sådant här spel vara svårt, men ibland blir man lite frustrerad. I grund och botten måste man gilla spel med mycket tålamod och långsamma och försiktiga lösningar för att njuta av Thief till fullo. Men jag tror att alla kan se charmen i uppläget. Spelet vinner i slutändan på de icke-linjära upplägget som tilltalar, och möjligheten att utforska och experimentera.
Betyg: 8/10