This is Football 2005 (Playstation 2)

För tredje året i rad levererar London Studio lagom till hösten ett spel i serien This is Football.

Linköping2004-11-15 08:05
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trots att det nu är tredje året i rad som London Studio utvecklar uppföljare på spelet This is football så tycks spelet ändock hamna lite i skymundan, få tycks känna till spelet väl och ännu färre pratar om spelet. Sedan första releasen har jag dock haft en skara vänner som är dedikerade fans av TIF-serien, de har sedan start påstått att spelet är bäst i sin klass. Med spel som FIFA 2005 och Pro Evolution Soccer 4 hängandes i hasorna är jag tveksam, men man ska aldrig säga aldrig...

"Världens mest omfattande fotbollsspel..."

För att få lite mer kött på benen har jag skapat mig en klar bild av TIF 2005 på egen hand men även studerat lite hur utvecklarna själva ser på spelet. Vad är det att förvänta sig egentligen? Man har väl aldrig hört utvecklarna själva tala annat än gott om sina egna skapelser, de tycks ju alla tro att just deras spel ska revolutionera hela spelvärlden.TIF 2005 hör inte till undantaget, ordagrant kallar utvecklarna spelet för "världens mest omfattande fotbollsspel" på dess hemsida. Uttrycket är vagt och kan tolkas på flera vis, men något magstarkt är det ändock.

Framförallt två saker tycks de vara stolta över; Eye Toy: CAMEO samt möjligheten att arrangera eller enbart deltaga i onlineturneringar. Medan Konami och Eletronic Arts talar om realism och känsla vill Sony själva diskutera funktioner istället. Funktionen att kunna styra korvgubben som irrar runt i publikhavet kanske vore något roligt att fundera över både en och två gånger? Skärpning!

Eye Toy: CAMEO

För den som känner ett behov av att vara matchens hjälte finns numera möjlighetens genom sin Eye Toy; ens eget ansikte i högupplösning med en rad ansiktsuttryck kanske kan locka? Snarare lustigt än funktionellt måste jag säga - töm dina minnskort och fota hela bekantskapskretsen eller tjocka släkten så kan leken börja på allvar.

Att man knapp snubblar över ordet realism är inte för ingenting, inte på något plan kommer TIF 2005 i närheten av sina konkurrenter på detta plan. Som jag så fint sett andra speljournalister skriva att spelarna glider fram som på is kan jag inte annat än instämma, de tycks sakna full kontaktyta med gräsplanen. Nog är det allt flyt i spelet, men något har fått just ordet "flyt" om bakfoten misstänker jag...

Oj, oj, oj...

Vad sägs om möjlighetens att kunna spela 23 klubbsäsonger i 32 olika ligor, deltaga i åtta internationella turneringar, välja bland 935 lag och 19000 spelare, 28 mäktiga arenor och samtidigt lyssna till sammanlagt tio timmar av kommentarer från spelets gång? Det må låta mycket, för nog är det allt mycket, men mycket är inte alltid mer.

Det är dessvärre inte till fullo officiella ligor, lag och spelare man vrakar emellan till att börja med. Tro heller inte enbart att det finns ett språkalternativ för kommentatorerna, tio timmar utslaget över en rad olika språk är snart nog mindre intressant. Ett spel som talar för sig själv behöver inte välformulerad och missvisande marknadsföring som denna. Kanske borde London Studio överväga att arbeta lika mycket med sin produkt som de talar om den?

Omdöme

TIF 2005 saknar realism och känsla med är ändå enkelt att sätta sig in i, det är inte alls avancerat och kräver ingen "inkörningsperiod". Utvecklarna tycks ha lagt ned mer engagemang på funktion snarare än just realism och känsla, något som låter spelet tala för sig själv. För att kunna konkurrera på allvar krävs mer än så här, i nuläget hamnat spelet i skuggan av FIFA 2005 och Pro Evolution Soccer 4.

Betyg: 4/10

Läs mer om