Raven Shield är det senaste spelet i den kända spelserien Rainbow Six. Till skillnad från bland annat Quake, Half-Life och Unreal är Rainbow Six-spelen mer realistiska. I Rainbow Six-spelen kontrollerar du en specialstyrka, vars jobb går ut på att bekämpa terrorister, rädda gisslan, desarmera bomber och liknande saker. I Rainbow Six dör du av ett skott. Okej, du kan överleva om du blir träffad i benet, men i en het eldstrid räcker det oftast med en kula och du sjunker ihop på marken. När du dör, inträder du rollen som en annan i din specialstyrka.
Under uppdragen kan man inte spara. Det är endast efter varje klarat uppdrag som sparfunktionen kan utnyttjas. Detta kan vara väldigt frustrerande - speciellt om man kämpat i ett bra tag på ett uppdrag och sedan misslyckas med det.
Raven Shield är väldigt, väldigt bra gjort. Vid första testet tappade jag nästintill hakan. Som van Counter-Strike-spelare (Half-Life-mod) blev jag väldigt imponerad av att spelet var väldigt realistiskt. Förr i tiden spelade jag även Rainbow Six, men Raven Shield - ja, det är ofattbart mycket bättre. Den största nyheten i Raven Shield är grafiken, som fått sig ett rejäl ansiktslyft.
Storyn i spelet känns fortfarande lite tunn. Man kan även fråga sig varför de inte la mer tid på den. Faktum är ju att spelet är baserad på en novell. Inför varje nytt uppdrag visas en liten inledningsfilm, som mest visar en karta med olika punkter; bland annat specialstyrkans startpunkt. Ett antal personer berättar också om vad uppdraget går ut på, vilka som är inblandade, vad som skall göras och så vidare.
Egentligen behöver man inte veta bakgrunden till uppdraget för att kunna lösa det. Allt som brukar vara viktigt att veta är om det handlar om ett gisslandrama och om det är bomber inblandade. Okej, nu kanske jag överdrev lite, men mycket av det som informatörerna säger om uppdraget känns överflödigt att behöva veta.
Redan på första uppdraget märkte jag att fiendernas artificiella intelligens är bra. De reagerar både på fotsteg, glas som krossas och självklart skottlossning. En sak som jag tycker är bra är att fienderna inte bara står kvar på samma ställe hela tiden. Om de blir anfallna kan de springa iväg och hämta hjälp, eller helt enkelt springa och ta skydd.
Ju fler uppdrag man klarar desto svårare blir det. Att eliminera cirka 20 terrorister med en specialstyrka på fyra personer är inte alltid det lättaste. Vid stora ytor är det exempelvis alltid rekommenderbart att kasta en tårgranat eller något i den stilen för att lättare kunna ta ut fienderna, och om man skulle få slut på granater med en av sina män är det bara att byta man, vilket man kan göra när som helst under spelets gång.
Raven Shield är inte bara ett FPS (first person shooter), utan även ett slags strategispel. Innan varje uppdrag lägger man upp sin styrkas planerade gångväg. Man bestämmer helt själv vilken väg de ska ta och så vidare. Man kan bestämma när de ska agera med granater och när de skall attackera.
Omdöme: Rainbow Six 3: Raven Shield känns välgjort och genomplanerat. Med en stor uppsättning vapen och tillbehör känns spelet väldigt varierande - även fast man går och tar ut terrorister från uppdrag till uppdrag. Kontrollen är bra, även fast det kan ta lite tid att lära sig allt utantill. Grafiken i spelet är även den välgjord. Visst - det är långt ifrån det snyggaste spelet jag testat, men om man jämför med spel som Project IGI 2 så är grafiken likvärdig. Musiken i spelet är passande och bra. Raven Shield är ett perfekt spel för dig som gillar/gillade de tidigare spelen i serien.
Betyg: 4/6 bra