Ett omgångsbaserat science fiction-spel som härstammar från början av 90-talet, kan det verkligen vara något? Tja, Ufo: Aftermath är precis ett sådant. Funkar det? Tja, det lär inte direkt bli kö i spelbutikerna men det är åtminstone uthärdligt.
Det är förmodligen inte många som minns spelet X-com. Kanske inte ens klassiska tv-serier som V eller Tripoderna, om det inte hade varit för ständigt återkommande repriser. Ufo är litet som en blandning av ovan nämnda serier samt ett par stänk av Mad Max-filmerna. Det mesta är öde och skitigt. Ett klassiskt, futuristiskt mardrömsscenario där utomjordingar invaderat jorden och en liten skara agerar motståndsrörelse. Människan är underlägsen såväl till antal som i sin vapenarsenal, men du måste slå tillbaka fienden, kosta vad det kosta vill.Man har sett, läst och spelat det förr.
Spelet inleds med en valfri tutorial (lärokampanj) som lämnar en hel del att önska. Efter att lärt mig grunderna i menyer och kontroller tog jag raskt på mig commandodräkten, gjorde en barsk mantelrörelse på min hagelbössa och gav mig ut för att sparka alienrumpa.Och dog snabbare än du kan säga "Today we celebrate our Independence Day!".Hur kunde väl den väna Susan veta att de där giraffliknande monstren inte brydde sig nämnvärt, än mindre dog, av hennes smattrande Uzi? Således är det bara att börja om, med en något mer aktsam approach.
Klick... klick... klick...Det är inte många spel idag som använder sig av turordningsbasering. Framför allt inte actionspel. Här tar det ett tag att vänja sig vid det eviga klickandet som blir när du kommenderar dina soldater. Jag tycker det blir litet hattigt och förtar spelkänslan en aning. Är man van vid rollspel eller vissa RTS (realtidsstrategi) har man kanske lättare att acceptera det. Spelet utgår från en vy över vår kära Moder Jord ovanifrån. Allt eftersom du får uppdrag om att utrota fienden växlas läget och du får styra direkt nere på marken.
I översiktsläget bestämmer du upplägget för dina soldater; vapen och utrustning, träning och uppgradering av färdigheter när du klarat uppdrag. Som en planetär sambandscentral ungefär.Det spottas ut spel på marknaden, och UFO: Aftermath är absolut inte spektakulärt på något sätt. Det som driver spelet framåt är handlingen och bredden.
Man har plockat bitar från såväl RPG som RTS och vanlig action, något som ger spelaren mycket att leka med men som samtidigt blir litet rörigt. Det kan räcka långt med bara större vapen, en vilja att besegra fienden och en stor portion nyfikenhet. Det som däremot får mig att fundera allvarligt på hur utvecklarna tänkt, är användarvänligheten i spelet. Du tvingas i tid och otid flytta om bland din utrustning, ett högst ointressant och onödigt moment.
Du får heller aldrig riktigt känslan av att dina mannar gör som du vill. Det känns inte som AI:n i spelet direkt revolutionerar branschen. Störande moment är också att kamerafokus flyttar sig när dina män upptäcker en fiende, även om denne är så långt bort att han inte utgör ett omedelbart hot. Tjatigt. Vissa moment är dessutom aningen bökiga att utföra och inte alls så intuitiva som man önskar om man är van, kräsen spelare. Grafiken är i underkant och inte något man gör vågen för.
Omdöme: Men som sagt, det är ett okej spel. Inte dåligt men heller inte speciellt bra. Alla rymdfreaks och älskare av turbaserade spel med en blandning av strategi och action kan tänkas uppskatta UFO. Övriga kan testa Halo, Eve eller varför inte det klassiska Starcraft? Annars kan man ju vänta och se om Half-Life 2 behagar dyka upp bakom alla framflyttade releasedatum. Om man inte redan spelat igenom den stulna källkoden förstås...
Betyg: 5/10