Självklart ska en sådan här expansion också innehålla nya enheter. Blizzard har gett varje ras en ny kraftfull hjälte. Därtill har de också fått förstärkningar i form av nya enheter, trollformler och byggnader. Det bästa av allt är att de verkar vara införlivade med största omsorg för att inte rubba spelbalansen, något som man har sett hända i andra spel.
Vad som känns extra bra är att FT förbättrar allt som var riktigt bra redan i orginalspelet. Singelspelet tar vid där orginalet slutade med minst lika mycket utmaning och variation. Personligen tyckte jag att vissa delar av handlingens utformande andades lite väl mycket amatörism och expansionen håller ungefär samma kvalitetsnivå. Uppbyggnaden av handlingen är verkligen beundransvärd men framförandet känns fortfarande alltför stabbigt. En förklaring till detta är kanske att Blizzard (tack och lov) verkar lägga ner mer energi på banornas strategiska design än bakgrundshistorien.
Utöver singelkampanjen finns det en liten bonuskampanj som mer spelas som något ur Diablo än som ett strategispel. Man styr en halv-orch runt och utforskar en karta, löser uppdrag, ökar i level och så vidare. Detta är mer kul som tidsfördriv när den vanliga singel-kampanjen är avklarad mycket på grund av dess upplägg och att det inte alls är lika välbalanserat. Det tjänar mer som exempel på hur man kan variera sina egna uppdrag om man väl ger sig på att designa sådana.
Vi som spelade Warcraft 2 till förbannelse blev väl en aning besvikna över att det inte existerade några sjöslag i Warcraft 3. Detta är åtgärdat och även om det kan verka väl futtigt med ett transportskepp, och två sorters attackskepp räcker det gott och väl för att ge spelaren större variation i sin strategi. Ett annat trevligt tillägg är de nya neutrala hjältar som kan rekryteras av alla raser. Dessutom kan varje ras bygga en ny byggnad där man kan köpa nya trollformler och uppgraderingar för sina hjältar.
Något som är kul att se är att Blizzard en gång för alla verkar ha tagit fasta på att strategispelare har tröttnat på det standardiserade upplägget med att bygga upp en bas, samla ihop en armé och sedan puckla på motståndaren. Uppdragen i Frozen Throne är betydligt mer varierade och endast vid ett fåtal tillfällen tvingas man tillbaka till det gamla spelsättet.
De som spelat Warcraft 3 över nätet kommer snart att märka att många små detaljer har finjusterats ytterligare. Upkeep-kostnaden har till exempel minskats för att tillåta större arméer, många byggnader har fått lägre kostnader och vissa försvarsbyggnader finns tillgängliga redan från början för att undvika att motståndaren rusar in och rensar med sin hjälte på en gång.
En annan nyhet är möjligheten att bilda klaner och spela i automatiserade turneringar. Rankingsystem håller reda på både klanen och dess medlemmars prestationer. Detta är något som actionspelarna haft mer eller mindre ensamrätt på fram tills nu. Blizzard har dock utnyttjat detta och infört ett system för att matcha jämnbördiga spelare med varandra vilket säkert kan kännas roligare för nybörjare inte minst.
Dessutom får man också ett välbehövligt antal nya kartor och kampanjer att spela på, några av dem tillverkade av fansen.
Omdöme: Allt som var bra har blivit bättre. Nyheterna är många och ingen av dem känns onödiga eller malplacerade. Singelspelet håller samma klass och är nästan lika omfattande som originalet. Spel över internet har fått nya tillägg. Några nödvändiga, andra rent av innovativa. Nya hjältar, trupper och byggnader ser till att man kan förnya sina strategier. Den nya musiken är stämningshöjande och grafiken är än mer fantastisk. Om inte det här är en bra expansion så vet jag inte hur ett sådant ska se ut.
Betyg: 6/6 helt suveränt