World Rally Championship 3 (Playstation 2)

Tänk att ratta en monsterbil man inte behöver vara rädd om och ha ett team som fixar alla skavanker. Vilken grej, WRC 3 är här!

Linköping2003-12-04 14:25
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Köra bil är höjdarkul, såväl på skärm som på riktigt. När jag gick i grundskolan hade jag en klasskamrat som alltid, jag menar verkligen alltid, var på folkrace på helgerna. Vi klasskompisar förstod nog aldrig var som var så roligt med det.

Nu förstår jag bättre. För även om intresset att meka aldrig vuxit sig starkare än till max två däckbyten om året och någon tvätt ibland, tröttnar jag aldrig på att köra bil, gärna fort.Vad kan då vara bättre än att köra rally? Tänk att ratta en monsterbil man inte behöver vara rädd om och ha ett team som fixar alla skavanker. Vilken grej. Det har blivit dags att köra rally-VM igen. WRC 3 har anlänt. Matchar det Colin McRae 4 tro?

Att överföra känslan av precis lagom realism och perfekt känsla till spel har visat sig svårt. Det finns inte många spelutvecklare som klarat av övergången från grus och asfalt till pixlar och polygoner. Colin McRae tillhör de allra bästa, Gran Turismo likaså. Precis som sin bollbror FIFA har WRC norpat åt sig licenser, och kommer, precis som FIFA, numer ut på årlig basis. Men tyvärr så hjälpte inte FIA:s licenser.

Rally-VM:s officielle representant når inte den översta pallplatsen bland rallyspelen utan är fortfarande en bit från de allra bästa bilspelens känsla och utförande. Man kan nästan jämföra WRC med CMR på samma sätt som fotbollsälskarna ofta gör med FIFA och Pro Evolution Soccer. Det är David mot Goliat i bägge fallen. Licenser mot känsla och kontroll.Den mindre är som bekant inte alltid svagare...

Polerad yta, tom insida?

WRC 3 skall alltså erbjuda spelaren en så realistisk återspegling av årets VM-rallyserie. Här finns alla bilar med rätt förare och alla banor återgivna i detalj. Men hur jag än försöker uppskatta de läckra filmer på Grönholm & co. som susar förbi i menyerna, vill det inte sig riktigt.

Vissa säger att det endast är fullständig realism som gäller. I ärlighetens namn är det väl ändå inte sant? Hur kul hade det varit om framvagnen på din bil blivit skev och du tvingats i tredje kurvan på grund av den där stenen? För att inte tala om vad som hänt med din bil (och dig själv!) efter en luftfärd på ett par hundra meter ner i en ravin?!?Vad det handlar om är att få spelaren att uppleva körandet som verkligt, men framför allt roligt! Det handlar om fartkänsla, om kontrollerade sladdar, om avvägningen mellan rätt däck i förhållande till underlaget, och om kontroll- och justeringsmöjligheter. Om att märka faktiska skillnader i bilens agerande efter du justerat fjädring och utväxlingen på lådan. Realism i harmoni med spelkänsla.WRC har mycket litet av allt det ovan nämnda. Både GT och CMR har i stort sett allt, även om GT ju inte är ett utpräglat rallyspel.

Man behöver kanske inte säga så mycket mer.Dessutom erbjuder WRC mycket litet utöver de klassiska elementen "championship" och "quick race". Medan mästerskapstiteln visserligen är kul att jaga säsongen igenom saknar jag smådetaljerna som höjer ett spel från godkänt till bra. Här finns inte möjligheten att köra mot datorkontrollerade motståndare som i t.ex. V-rally. Det känns som man vilar litet på sina licens-lagrar. Men som jag sade tidigare, licenser gör inte automatiskt ett bra spel.

Svårkontrollerat

Det första jag tänker på när jag och min bilgalne kamrat testkör mot varandra är: varför gungar bakvagnen så? Visst spinner bilar när man gasar, men i stort sett alla rallybilar idag är fyrhjulsdrivna och har ruggigt bra väghållning. De slänger inte provocerande med baken så fort man gasar och svänger litet. Vid närmare granskning är det inte bara bakvagnen. Hela bilen är helt enkelt svårkontrollerad. Farten känns, men det är svårt att ha koll på bilen, hur duktig du än är.

Jag är ingen Solberg eller Loeb, men lär mig vanligtvis rätt fort hur jag bör köra. Här känns det som man blir lurad alltför ofta. På vissa underlag sitter körningen som en smäck och bilen ligger som en osthyvel på vägen. Men helt plötsligt glider bilen hit och dit som körde du på såpa. Mekaniken, fysiken, kalla det vad du vill, men den lämnar en del att önska. Grafiken däremot är helt okej. Framför allt delar av omgivningen är oerhört vackra på avstånd. Det är bara att sakta ner, strunta i konkurrenternas tider och njuta av snöklädda grantoppar och bergkammar.

Någon skrev att spelet liknar de gamla arkadspelen en hel del. Det är en klockren beskrivning. Bristen på bredd och inställningar och fokusen på bilar som glider, flyger, går sönder men ändå inte luktar arkad lång väg.Nja, säger jag.

Hade bara det här spelet funnits på rallyfronten hade det varit utmärkt. Nu degraderas det till godkänt i jämförelse med framför allt Colin McRae (som av någon märkvärdig anledning inte återfinns i WRC 3...). Är ni nyfikna på bredställ i grusiga kurvor, kika runt litet. Låna, hyr eller spela i butik. Kanske WRC passar just dig, men jag behöver knappast säga vilka bilspel jag tycker borde ligga högst på önskelistan till tomten i jul.

Om bara Gran Turismo 4 hunnit anlända på denna sida om nyåret. Nedrans. För er som gärna vill köra det officiella rallyspelet, gör det. WRC 3 är inget dåligt spel. Det är bara inte lika bra som de bästa. Så enkelt är det. Förresten. Om ni kör svenska rallyt, glöm inte att kika litet extra på vägskyltarna. Avståndshänvisningar till exempelvis Hagfors, Karlstad och Trysil är charmigt.

Omdöme

Det närmaste denne artikelförfattare kommit rally-VM var hans Golf LS -75 under vinterhalvåren. Med trasiga bromsar och 20 % bromsverkan på handbromsen och handen konstant på tändningslåset som glappade, var varje tur halsbrytande spännande och minst lika dödsföraktande som svenska rallyt påstås det.

Betyg: 6/10

Läs mer om