X-Men 2: Wolverines Revenge (Playstation 2)

Lagom till premiären av X-men 2 passar Activision på att släppa ett licensspel där vi får följa kanske den största mutanten genom dödliga uppdrag i jakt på sanningen!

Linköping2003-05-14 18:22
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är väl alla pojkars dröm att vara stor och stark som mutanterna i X-men? Även jag fascinerades av dem och satt stundtals som klistrad framför tv-skärmen i mina yngre dagar, men min egna superhjälte är, tro det eller ej, Rocky Balboa! Han är och förblir kung i mina ögon! Men nu har väl inte du satt dig för att läsa om Rocky utan varför mutanten Wolverine har hetsat upp sig sådant att man bestämt sig att göra ett spel av det.

Spelet tar sin början när Logan, även känd som Wolverine, bryter sig loss ur fångenskap. Ett virus har påträffats i hans kropp som kräver ett motgift inom 48 timmar. Det är dags att skicka upp klorna och börja skära lite! Mitt första intryck är att det tydligt märks att spelet spinner (!) på ungefär samma grafikmotor som Spiderman: The movie. Nog kan vi alla enas om att vi sett bättre resultat än så?!

Relativt nedrustad påbörjar jag min färd emot motgiftet, på vägen träffar jag otrevliga människor som uppfostras väl med klorna! Man bjuds till och med upp till dans med andra mutanter som Juggernaut och Sabretooth. Juggernaut är cool, för han har nästan lika stora biceps som mig. Sabretooth är det första av dem man stöter på, det är dock absolut inte oväntat. Scenariot ser ut som så att jag kommer knallandes i en gång och får syn på Sabretooth precis vid sidan av en ingång till ett nytt rum. Förmodligen var det inte meningen att han skulle synas, men jätteläskigt var det, eller inte. Förutom att Logan utrustats med elaka klor som är i klass med de bäst slipade Nils-Petter knivarna så har han även en förmåga att generera nytt liv samt att han har värmesensorer inbyggda i ögonen.

Logan har även ett förråd fullt av olika slag och sparkkombinationer, dessa varierar något beroende på om man har klorna uppfällda eller inte. Det finns även ett s.k. "feral rage-läge" som mer eller mindre kan liknas vid en bärsärkargång av den värre sorten! Detta monster evolverar då från mutant till tokmonster i detta läge bokstavligen talat!

Dessa förmågor kommer väl till pass ofta och mycket, det väl även tanken att tänka lite strategiskt för att ta sig fram i spelet. Till en början hade jag inte upptäckt möjligheten att generera liv varpå jag trillade ihop och dog ganska snart, det höll på att driva mig till vansinne ett tag. För att återgå till vilken grafikmotor utvecklarna använt sig av så har de lyckats skapa miljöer som håller låg kaliber. Man börjar vänja sig, trots att PS2 har desto högre kapacitet i sig så är det fler och fler spel som inte utnyttjar det visuella i utvecklingsstadiet. Man rör sig på stora ytor där lite kraft har lagts ned på detaljer i omgivningarna, istället står det en pinnstol och ett dammigt plåtskåp på en radie av 10 kvm³ ungefär.

Jag vet inte hur pass mycket klokare jag blev på att lira X-men, banorna och uppdragen känns tämligen monotona och ogenomtänkta. Lösningarna på problem är kanske heller inte de mest logiska man kan tänka sig, första bossen är ett gott exempel på detta. Vad jag menar får ni själva komma underfund med.

Omdöme: Licensspel tycks inte bli roligare än så här, det är väl bara en tidsfråga innan det står med i svenska akademins ordlista. För alla er hängivna fans kan detta vara något att testa i bästa fall. Men när ska utgivare lära sig att man inte kan sälja saker på licens utan kvalité?!

Betyg: 3/6 godkänt

Läs mer om