Xpand Rally (PC)

Nytt för i år är Xpand Rally från Techland som försöker slå sig in på marknaden bland stortitlar som bl.a. Colin McRae.

Linköping2004-11-16 08:40
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lagom när den riktiga spelsäsongen har dragit igång dröjer det inte alltför länge innan årets "skörd" är klar; det är allt från årliga släpp av fotbolls-, ishockey-, golf- och rallyspel till andra omtalade titlar. För min del har det än så länge blivit mycket fotboll och rally. Nytt för i år är Xpand Rally från Techland som försöker slå sig in på marknaden bland stortitlar som bl.a. Colin McRae.

Realism eller känsla?

Innan jag hann installera Xpand Rally började jag fundera över vad realistisk rally egentligen är, jag må vara lite av en trafikfara själv på vägarna mellan varven men fullt så vårdslöst rattar jag inte att runt... tror jag. Vad som är svårast är att egentligen veta hur en fyrhjulsdriven bil med +300HK egentligen ter sig på en smal grusväg. Ibland får jag en stark känsla av att utvecklarna förskönar själva körningen duktigt, det är nog inte gjort i en handvändning att bli någon rallykung direkt! Kanske är det då snarare känsla snarare än realism man bör tala om i dessa sammanhang?

Licenslöst

Var är alla licenser? Vilken guldstart att ställas öga mot öga med fiktiva bilar och banor. Okay, banorna kanske jag ändå inte känner igen men nog känner jag allt igen en WRC-bil när jag ser den! När det väl gäller rör bilarna duktigt på sig ändå, men känslan fulländas just när man kan sätta pricket ovanför i:et; licensierade bilar!

Allt ont för något gott med sig, är det inte så man brukar säga? Istället för stjärnglänsande licenser har spelet berikats med vad vi kallar för detaljrikedom. Detaljrikedom, effekter och ljussättingar håller oerhört hög klass, det ger ett gott intryck från ett annars så pass okänt team som utvecklat spelet - Techland. Utan att kräva en monsterdator flyter spelet på fint med denna fröjd, men det är ju heller inte Half-Life 2 vi talar om (anm. Som för övrigt kommer att kräva en dator bortom denna värld för att drivas fullt ut!)!

Guldgrävardags!

I det klassiska spelarläget - Mästerskap - gäller det att jobba sig upp i hierarkin. I begynnelsen av bottenskrapet befinner man sig med en ihoprullad sedelbunt i fickan, spendera dessa väl på lämpligt åk med desto lämpligare trimtillsatser. Reglerna är svåra att misstolka - första plats resulterar i bäst avkastning, mer än så behöver man egentligen inte veta... för inte accepteras väl en andraplats? Second place is first place to loose, kör så det ryker!

Är man missnöjd med en placering eller ett val man gjort tidigare i spelet kan man alltid vända tillbaka och ställa allt till rätta igen, på både gott och ont. Det osar orealism så till det milda, men när man väl står där är man för stunden nöjd och pratar varken högt eller illa om funktionen i sig.

Understyrda bestar

Styrningen är något av ett problem i Xpand Rally, tidigare har jag stött på liknande situationer i WRC II till Playstation 2. Bilarna understyr eller rentav har en fördröjning - först händer ingenting, sen kommer ALLTING! Inte nog med att det är irriterande nog för min del att kunna vrida både tangentbord, rattar och pedaler sönder och samman utan det gör även spelet okontrollerbart. Det krävs en fruktansvärd känsla för finlir och planerad känsla för att det ska fungera fullt ut. Den rally jag söker är fartfylld och laddad med känsla till max, Xpand uppfyller med detta inte mina önskningar.

Korrumperad kartläsare

Lita aldrig på en rödhårig engelsman med en kartläsare mellan händerna, man vet aldrig hur det slutar. Är det inte underdrifter eller överdrifter i vad som är att vänta sig efter nästa krön så är det rentav påhitt, rätt vad det är står man och tippar med kanten av bilen över en 90 graders bergvägg. Som om jag inte har nog med problem redan att hålla bilen på vägen?!

Omdöme

Xpand Rally bjuder både på ris och ros; imponerande visuella effekter och skön känsla när man susar fram på vägarna slår hårt mot hårt med korrumperade kartläsare och svårkontrollerade fordon. Utvecklingen går i rätt riktning, kanske lyckas Techland bättre nästa gång? Om styrningen tar samma utveckling som WRC II gjorde till WRC 4 kan giganterna snart nog få möta hårt motstånd på marknaden.

Betyg: 4/10

Läs mer om