När jag sökte jobbet som recensent på Reclandet skulle jag skriva en testrecension på ett spel jag hade hemma. Jag valde att skriva till ett spel jag hade lånat av en kompis som var relativt nytt. Det spelet var Zone of the Enders (ZOE). Jag gav spelet väldigt bra betyg och lovade till och med mot slutet av recensionen att en uppföljare skulle komma. Nu har det äntligen kommit!
Handling
ZOE 2 utspelar sig på mars men några år efter ZOE och nu är det en vuxen man (en ung pojke hade huvudrollen i ZOE) som har huvudrollen. Han heter Dingo och har varit soldat i den onda armén Bahram tidigare, men flydde när han såg att deras planer var helt galna. Istället börjar han arbeta som en vanlig grävare som försöker få utvinna Metatron ur berg. Metatron är just det ämne som jätterobotar byggs utav. När han är på ett vanligt grävningsuppdrag hittar han den undangömda roboten Jehuty. Samtidigt hittar även Bahram roboten och Dingo bestämmer sig för att hoppa in för att rädda sina kollegor.
Spelet
ZOE 2 innehåller inget revolutionerande utan spelas på precis samma sätt som ettan, d.v.s man slåss för det mesta mot andra robotar. Man möter däremot fler samtidigt i detta spel och har därför fått en hel del nya attacker som skall hjälpa en. Bland annat kan man skjuta ut mängder av laserstrålar för att ta kål på många fiender samtidigt. Detta är dock inget lyxvapen utan en nödvändighet för att du skall klara dig. Du har också subweapons fast istället för att ha ammunition till dem som tidigare har du nu en energi mätare för alla vapen.
Vapnen får även större användningsområden än tidigare. Förr behövdes de egentligen aldrig när svärdet alltid var bäst. Nu är de betydligt kraftfullare och måste användas på flera ställen för att man ska komma vidare.
Att greppa saker har också utvecklats en hel del också. Nu kan man även greppa saker i omgivningen för att skydda sig med eller att använda som vapen.
Spelet utspelar sig precis som föregångaren i tredje person vilket i många fall brukar leda till problem med kameran. ZOE 2 är ett väldigt snabbt spel och det är därför viktigt att kameran funkar, vilket den naturligtvis inte gör. Man tvingas vänja sig vid att kameran ibland blir helt tokig när man slåss i trånga utrymmen, men för det mesta funkar det någorlunda bra. Jag känner mig dock lite snopen över att Konami inte fixat detta när ZOE hade samma problem.
Ett till problem som tyvärr följt med är spelets längd. Även fast ZOE 2 är ett längre och större spel än ettan så känns det fortfarande för kort. Konami har dock ansträngt sig för att ge spelaren lite mer än förra gången. Tvåspelarläget, där man får välja en robot var och slåss mot varandra är väldigt roligt. Det finns också en mängd extra uppdrag att utföra. Den bästa bonusen i spelet är nog minispelet som är baserat på NES-klassikern Gradius.
Grafik
Att ZOE 2 skulle överträffa sin förgångare var väl att vänta. Att Konami skulle kunna göra det så här mycket snyggare hade jag svårt att tro. För jag tycker ZOE är väldigt snyggt än. Det har lagt tills väldigt många fler effekter. Effekterna till vapnen är fruktansvärt fina. Ni som spelat ZOE kommer kanske ihåg att alla filmsekvenserna var datoranimerade. Det var inte speciellt snyggt för alla karaktärerna såg ut som något taget ur den otecknade Pinoccio. I ZOE 2 har alla filmsekvenser tecknade precis som i en anime film.
Spelet använder sig även av en hel del Cell Shading. Cell Shading är den teknik som används i bl.a Zelda: Windmaker. Det gör att spelet ser mer tecknat ut. I Zelda användes dock denna teknik jämt och det gör den inte i ZOE 2, utan bara till vissa effekter som explosioner, rök m.m.
Konami har lyckats göra spelet så snyggt att dess FPS (frames per second, bilder per sekund) försämras otroligt mycket ibland. Detta innebär att när det är för mycket fina effekter på bilden samtidigt så går spelet nästan i slow motion. Något som kan vara väldigt störande när man är mitt i en strid.
En annan sak som jag stör mig på är menyerna i spelet. De är identiska med Metal Gear Solid 2. Detta är i och för sig bara en liten detalj men jag känner ändå att det hade känts mer originellt om de gjort nya menyer.
Kontroll
Jehuty styrs i princip på samma sätt som i ettan, men varför ändra på kontrollen när man redan har en som funkar? För det var kontrollen som gjorde ZOE till ett så pass bra spel som det blev. Man känner verkligen att Jehuty lyder minsta vink. Om någon tittar på när du spelar kommer de genast påstå att du bara sitter och trycker på knapparna men du vet vad du håller på med. Det är det som är så unikt med ZOE-serien.
Ljud
Musiken i ZOE 2 är fruktansvärt bra, speciellt låtarna med sång i. Så bra att jag redan fixat skivan med all musik som jag lyssnar på dagligen! Ljudeffekter från vapen, explosioner osv. är också väldigt bra. Röstskådespelet var kanske det värsta i Z.O.E men nu har det blivit mycket bättre.
Omdöme
Jag gillar Zone of the Enders: 2nd Runner väldigt mycket. Mecha robotar har jag alltid gillat och action är inget jag kan få för mycket av faktiskt. Helst inte action kombinerat med en bra handling. Det är ett fruktansvärt snyggt spel, men kan bli lite för snyggt så att spelet blir lidande. Det är inte kul att behöva spela ett konsolspel som går i slowmotion ibland. Att spelet är så kort som det är inte heller bra. Det kan vara mer värt att hyra spelet när du bör klara ut det på under 10 timmar.
Spelet innehåller däremot flera olika slut, precis som ettan, men även om du skulle behöva hyra spelet fem gånger har du ändå tjänat pengar! Jag personligen köpte ZOE även fast jag visste det var ett kort spel. Man är helt tillfreds varenda sekund av spelet till skillnad från andra längre spel. Jag tar emot att inte ge spelet mer än 8/10 men jag känner mig tvingad när spelet är för kort och spelet lider av FPS sänkningar!
Betyg: 8/10