Jobs blues
Louise Hoffsten, Peder af Ugglas, Dan BrattBlues, recitation
CCCC
En publik på 180 personer kom till Furulids sommarkyrka i Motala för att lyssna. Föreställningen varvar naken, avskalad blues med reciterade texter ur bibliska Jobs bok och ur Malin Sävstams mera jordnära "När livet stannar", en utlämnande bok om egna upplevelser i samband med tsunamikatastrofen julen 2004.
Välbärgade Job miste allt han ägde och hade, utstod dock Guds prövningar och återfick som belöning sin tidigare ställning.
Malin Sävstam förlorade man och två barn i vattenmassorna, men hittade i sorgen hittade tillbaka till kärleken och fick nya insikter. Sensmoral: Se inte bara ses till Guds ondska utan också till hans godhet. Ett budskap som musikaliskt hamnar mellan "Stormy weather" och "Someone?s to watch over me".
Känslosam musik
Bluesen, denna känslosammaste musikyttring med klagofyllt munspel, hörs både i enskilda nummer och som stämningskapande bakgrunder till skådespelaren Dan Bratts textläsning.
Det låter mycket om Peder af Ugglas gitarrer. Stilen är särpräglad med en anslagshand som verkar bryta mot alla konventioner. Men ur detta kommer simultant tungt komp och blåa melodislingor. Särskilt imponerar det mjuka slidespelet.
Allvar och respekt
Dan Bratt har en fin röst och läser texterna med behaglig auktoritet, utan att göra avkall på det allvar och den respekt som ämnet kräver.
Och Louise Hoffsten, hon är ju som hon alltid är. Säker i sitt bluesuttryck, såväl vokalt som på munspel, och öppen för egna, minimalistiska tolkningar.
Betyget? Mer än godkänt som synes. Ämnet är svårt och ensemblen lyckas. Avsnitten om Job kunde dock ha kortats till att mera fungera som biblisk symbol och referens. Berättelsens detaljer blir i dag för mycket av rövarhistora i förhållande till den bevisade verklighet som drabbade Malin i Khao Lak.
Henrik Gedda om "Jobs blues" med Louise Hoffsten, Peder af Ugglas och Dan Bratt