PÅ SKIVA
CCCC
Mariza: Transparente
World Connection/EMI
För några månader gjorde Cristina Branco succé på sinaSverigekonserter, i förra veckan var det Marizas tur att förföraStockholmspubliken.
Det ligger nära till hans att jämföra de båda unga fadistorna. Bådahar tagit med sig fadomusiken utomlands. Branco sjunger om ensamhet ochkärlekssorg så att det hugger tag i lyssnaren medan Mariza väljer attbalansera det högstämda med livlig, rytmisk musik.
"Transparente" spelades in i Brasilien men förden skull blandas intefadon med samban. Däremot får den portugisiska droppstensformadegitarren sällskap med cello, klarinett, stråkensemble och slagverk.
När dragspelet kommer fram i "Fado Português de nós" får jag känslan av en uppsluppen byfest på portugisiska landsbygden.
"Transparente" rymmer många stämningar. Marizas mer klassiskafadosånger talar om brustna hjärtan, döden och evigheten. Men i hennesröst finns också livsglädje och triumf. Konstmusik varvas med folkligaklanger, långsamma sånger med snabba.
Mariza har fått stor uppmärksamhet för sin stil med det kortklippta,blonda håret och sina påkostade scenklänningar. Men en scendiva görinte automatiskt bra skivor. Här är det rösten som lyser klarast; starkoch engagerande. Jag längtar redan till nästa platta.