Kass pop - bra opera

I svallvågorna efter schlagerfesten vill hon bredda plattformen, skapa ett ekonomiskt och konstnärligt plussaldo med ett dubbelalbum.

Glädje! Malena Ernman kan fortfarande åka på barnbiljett. foto: wolfgang runkel/Oper Frankfurt/Scanpix

Glädje! Malena Ernman kan fortfarande åka på barnbiljett. foto: wolfgang runkel/Oper Frankfurt/Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Musik2009-07-01 14:04
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Malena Ernman: La voix du nord

Roxy Recordings

Första cd:n "Popworks" är syntetisk, maskinell, överstyrd, felkonstruerad, grund och värd ett enda krokigt och undernärt C. Ernman har tvingat in sig i en musikalisk korsett som dämpar och begränsar begåvning och kraft.

Låtar och arrangemang saknar den charm och halsbrytande kraft som gjorde "La Voix" till en blixtrande mördarhit.

Andra cd:n "Arias" är popsmetens motsats. En blodfylld, organisk, balanserad, välbyggd, djup och samlad greatest hits med Stockholm Sinfonietta vid stråkarna.

Urvalet är skamlöst inställsamt, men kompetent späckat av den europeiska operahistoriens näst intill södersjungna godbitar av Puccini, Mozart, Händel, Purcell och Rossini samt en brinnande "Solveigs sang" av Grieg.

Popen skaver pressat. Operan sjunger hon gudomligt och fritt i ett tryggt sammanhang. Därför sväller "Arias" av fyra runda, stolta, höga C:n.