Claudio Monteverdi: Vespere della beata vergine
Concerto italiano
Rinaldo Alessandrini, dirigent
Naïve
MONTEVERDIS "Vespere della beata vergine" förelåg klart 1610 och tillägnades påven Paul V, dock utan att detta ledde till den befattning upphovsmannen hoppats på.
Musikhistoriker har ställt sig många frågor om verket, bland annat om den föreliggande gestalten är tänkt som verkets slutgiltiga, liksom om verket var tänkt för en specifik högtid under kyrkoåret. Härom kan man läsa i ett omfattande texthäfte.
När jag lyssnar till den här inspelningen frapperas jag av vilken "modern" tonsättare Monteverdi är -- och hur djupt personlig. Här finns något angeläget, näst intill påträngande. Ibland får jag i tankarna en mycket modern term från annat område: utagerande.
Ett parti som "Laudate Jerusalem", som inleder den andra av de båda skivsidorna, är smått chockerande i sitt tonspråk.
Till inte så liten del beror intrycket av Rinaldo Alessandrinis sätt att uppfatta verket. Här är det sannerligen inte tal om snäll och slätkammad tidig musik, det är tvärtom så att man blir mycket direkt tilltalad och till och med omskakad.
Alessandrini har valt att besätta varje stämma med en röst. Detta tillsammans med instrumentalisternas frejdiga och instrumentglada spelsätt skapar närhet och direkthet.
Den som önskar sig en tolkning med vördnadens patina skall gå förbi den här inspelningen. Alla andra blir, gissningsvis, till lika delar stimulerade och upprymda, något också omskakade.