Claudio Monteverdi: Vespere della beata vergine
Concerto italiano
Rinaldo Alessandrini, dirigent
Naïve
Monteverdis "Vesepere della beata vergine" förelåg klart 1610 ochtillägnades påven Paul V, dock utan att detta ledde till den befattningupphovsmannen hoppats på.
Musikhistoriker har ställt sig många frågor om verket, bland annatom den föreliggande gestalten är tänkt som verkets slutgiltiga, liksomom verket var tänkt för en specifik högtid under kyrkoåret. Härom kanman läsa i ett omfattande texthäfte.
När jag lyssnar till den här inspelningen frapperas jag av vilken"modern" tonsättare Monteverdi är -- och hur djupt personlig. Här finnsnågot angeläget, näst intill påträngande; ibland får jag i tankarna enmycket modern term från annat område: utagerande.
Ett parti som "Laudate Jerusalem", som inleder den andra av de båda skivsidorna, är smått chockerande i sitt tonspråk.
Till inte så liten del beror intrycket av Rinaldo Alessandrinis sättatt uppfatta verket. Här är det sannerligen inte tal om snäll ochslätkammad så kallat gammal musik; det är tvärtom så att man blirmycket direkt tilltalad och till och med omskakad.
Alessandrini har valt att besätta varje stämma med en röst; är detfråga om "ritornello a 5", är det alltså fem som sjunger, inte tio.Detta tillsammans med instrumentalisternas frejdiga och instrumentgladaspelsätt skapar närhet och direkthet.
Den som önskar sig en tolkning med vördnadens patina skall gå förbiden här inspelningen. Alla andra blir, gissningsvis, till lika delarstimulerade och upprymda, något också omskakade.