Cellosviterna av J S Bach. Med Anne Gastinel, cello. Naive V 5121
Det vore fel att säga att Anne Gastinel behandlar cellosviterna respektlöst, men hennes förhållningssätt är mycket personligt. Vanligen uppfattar nog exekutörerna dessa verk som monument, vilket de ju i viss mening är. Kanske kunde man säga så här: Gastinel demonterar monumenten och fogar samman dem på ett nytt sätt.
Hennes egensinne i val av tempo liksom i frasering gör dock ett alldeles övertygande intryck. Självfallet är detta ingen definitiv tolkning; någon sådan ingen åstadkomma. Men Gastinel gör denna musik ännu rikare, ännu mer underbart levande.
*
Violinkonserten av Jean Sibelius. Skogsrået. Barden. Med Frank Peter Zimmermann, violin och Helsingfors filharmoniska orkester. Ondine ODE 1147- 2
Sibelius violinkonsert - en gång ansedd som ospelbar - kommer i ständigt nya tolkningar. Frank Peter Zimmermann (född 1965) gör här en härligt levande version: de virtuosa partierna är briljanta, den andra satsen skönt elegisk. Orkestern under John Storgårds musicerar väl med särskild känsla: dess föregångare uruppförde verket! Vidare ingår "Barden" och "Skogsrået", det senare verket, inspirerat av Viktor Rydbergs dikt, är ett stycke i programmusikalisk, Liszsk anda.
Erik Tawasstjerna närmast avfärdar "Skogsrået" i sin stora fembandsbiografi. Men nog är det värt att lyssna till: skickligt orkestrerad nationalromantiskfärgad musik.
*
Kinderszenen av Robert Schumann. Davidsbündlertänze pianosonat nr 2 i g-moll. Med Angela Hewitt, piano. Hyperion CDA 67780
Angela Hewitt har under flera år framgångsrikt ägnat sig åt barockens klavermusik. Nu inriktar hon sitt intresse på Schumann. "Kinderszenen" spelar hon så härligt fritt och luftigt, på en gång raffinerat och oskuldsfullt. När jag lyssnar kommer jag att tänka på den under romantiken vanliga tanken på barnet som bärare av en ursprunglig, djupare visdom. Temposkiftningarna i "Träumerei" är särdeles effektfulla!
"Davidsbündlertänze" har ju en helt annan karaktär: en intensiv inventering av klaverets uttrycksresurser kanske främst. Man kan också lyssna biografiskt: Davidsförbundet hade sin udd riktad mot filistrarna - främst de musikkritiker som ryggade för allt nytt och personligt. Sonaten i g-moll vittnar i lika mån om rik fantasi och en bångstyrig kärlek till klaveret.
PER OLOV BACKMAN