Ruffig och oslipad produktion

"Roky Erickson döljer inte längre sina upplevelser bakom metaforer."

ROSKILDE 20070706
Roky Erickson & The Explosives spelade på Odeon under Roskildefestivalen.
Foto: Sara Johannessen / SCANPIX NORGE / SCANPIX / kod  20520

ROSKILDE 20070706 Roky Erickson & The Explosives spelade på Odeon under Roskildefestivalen. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX NORGE / SCANPIX / kod 20520

Foto: Johannessen, Sara

Rock2010-04-21 14:06
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att i en kort recension kunna klämma in Roky Ericksons svåra levnadsöde är omöjligt. Lika omöjligt är det att beskriva hur fantastisk blotta existensen av den här skivan är.

Enda vägen till insikt är att se den utmärkta och gripande dokumentären "You?re gonna miss me".

Tillsammans med Okkervil River, ett av mina absoluta favoritband de senaste åren, har Roky spelat in en ny skiva. Ett album som till en början inte når de höjder som vare sig Roky eller Okkervil River på egen hand håller sig på.

Men det tar inte lång tid innan jag inser storheten i samarbetet. Musikaliskt blandas country med sextiotalspop där nerverna ligger blottade i en ruffig och oslipad produktion.

Roky döljer inte längre sina upplevelser bakom metaforer om vampyrer och zombies, nu sjunger han istället rättframt om sin vistelse på mentalsjukhus under tidigt sjuttiotal, "Electricity hammered me through my head, till nothing at all was backwards instead".

Jag blir olycklig och glad på samma gång, precis som sig bör när det gäller stor musik av stora artister.