Rock
Caldo Verde
Mark Kozelek är på väg att kliva in i en taxi på Heathrow när han får veta att Nick Caves son har omkommit i en olycka.
”The news hit me like a bus into a hill”, sjunger han. Och så berättar han – ja, han berättar lika mycket som han sjunger – om den gången han träffade Nick Cave och hans son på ett hotell, och hur de pratade om att de båda hade uppträtt i Hultsfred 1997.
Och nu råkar det vara så att jag var i Hultsfred en enda dag på hela 90-talet, och det var just den heta, dammiga sommardagen, och jag såg både Nick Cave & The Bad Seeds och Red House Painters, som var Mark Kozeleks band på den tiden, och alla minnen kraschar in i mig, ”like a bus into a hill”.
Mark Kozelek grips av medlidande med Nick Cave och alla andra föräldrar som berövats sina barn, han tänker på sin kusin, på sin döda flickvän Katys föräldrar och på Mike Tyson, och sången blir en lång, sorgsen hyllning till alla föräldrar som tvingats utstå samma öde.
Låten heter ”Exodus”, och som det mesta Mark Kozelek gör nuförtiden låter texten som om han läser högt ur sin dagbok. Vi var många som fångades av hans vemodiga sånger när han ledde Red House Painters på 90-talet. Med Sun Kil Moon och som soloartist var han först ganska tråkig, men sedan han tröttnade på metaforer och började sjunga direkt ur hjärtat om sina resor, om möten med människor på sina turnéer och om oron för sina nära och kära har han blivit helt fantastisk.
Eller i alla fall hans texter. På nya albumet sjunger Kozelek om alla tankar som passerar genom hans huvud medan han turnerar i Italien, ser på boxning och tar sin första simtur i det kalla havet utanför hemstaden San Francisco. Han läser upp två tackbrev från sina fans, funderar på om han någonsin ska bli far – han fyller 49 i år – och så får han äntligen se filmen ”Youth” (som hade Sverigepremiär förra veckan, tyvärr inte i Linköping), där han spelar en liten roll.
Det finns också texter som är omöjliga att uppfatta. Nya albumet är ett samarbete med Justin Broadrick från Jesu och Godflesh. Fyra av låtarna dränks i grova, fula gitarriff. Men de som är akustiska eller elektroniska är nästan lika bra som på ”Perils from the sea”, albumet Kozelek gjorde ihop med Jimmy LaValle 2013.
”Exodus”, låten om de döda barnen, är en tio minuter lång vals för synt och piano och man tror att det inte kan bli bättre. Men då återstår ”Beautiful you”. Den är 14 minuter lång och ännu vackrare.