Lana Del Rey förblir otröstlig

CCCC Lana Del Rey: Honeymoon

Lana Del Rey

Lana Del Rey

Foto: Chris Pizzello

Skivrecension2015-09-18 16:35
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Pop

Universal

Fyra skivor in är Lana Del Rey fortfarande underbart otröstlig. Men den sorgsna kvinnan som sjöng om tv-spel på "Born to die" har nu förvandlats till en lakonisk femme fatale som hämtad ur en Tennessee Williams-pjäs.

"Honeymoon" är således en film noir-upplevelse med Instagramgenerationens Peggy Lee som stjärna, manusförfattare och regissör. Här och där hörs fortfarande enstaka trap-beats och triphop-influenser, men de hamnar i skymundan bakom de rökiga gitarrerna och stråkarna som fått följa med i bagaget från fjolårets "Ultraviolence".

Det är sorgligt, vackert och stundvis farligt nära kitsch (hej, "Salvatore"). Precis som det ska vara. (TT)

Patrick Stanelius