Genre: Pussel
Utvecklare: Croteam
Plattform: PC
Åldersgräns: 7 år
Teamet bakom actionserien “Serious Sam” växlar om till pussel. Resultatet är ett av den senaste tidens mest tänkvärda och intelligenta spel.
Det är sällan som pusselspel får den uppmärksamhet de förtjänar. Senaste gången skulle möjligtvis vara Valves flera år gamla “Portal” och det är svårt att inte tänka på just den titeln när man spelar “The talos principle”. Nu når detta spel inte riktigt upp till nivån i “Portal” men det har inte några som helst problem att stå på egna ben.
De båda spelen har även tydliga beröringspunkter. Precis som i “Portal” spelas huvudrollen i “The talos principle” av en stum protagonist, här i form av en android, som med hjälp av en guidande röst ska ta sig igenom olika pusselkammare. Och precis som i Portal är själva spelmekaniken både enkel och sparsmakad.
Man går runt i ett förstapersonsläge och flyttar objekt i labyrintlika miljöer. Målet är kort och gott att fortsätta framåt till dess att det inte finns några pussel kvar. Det finns dörrar. Det finns runda robotar. Det finns störningssändare, sigill att samla och maskiner som kan påverka tiden.
Men även om byggstenarna “The talos principle” är relativt få tycks varationen kring dem vara snudd på outtömlig. Pusslen är klyftigt uppbyggda och drar dessutom aldrig ut på tiden i onödan, vilket gör att tempot hela tiden är högt.
Svårighetsgraden är även den väl avvägd med nya element som presenteras pedagogiskt utan att för den sakens skull förolämpa spelarens intelligens. Och precis som i vilket kvalitativt spel som helst klarar man mot slutet saker som till en början känns närmast omöjliga.
“The talos principles” verkliga konstycke ligger dock i att det aldrig krånglar till mekaniken i onödan. Alla bitar finns istället ständigt på bordet och från start till mål ligger lösningen i förmågan att tänka kring logiska problem. Som om inte de utmärkta pusslen vore nog märks därtill en finstämd inramning kring frågor om autonomi, liv och rentav tunga teman kring existentialism.
Det är inte utan att man sätter i halsen då man inser att utvecklarna Croteam sedan tidigare främst är kända för “Serious sam”, en av spelhistoriens mest dummerjönssiga spelserier.