Mer yta än innehåll i påkostade ”Evolve”

CCC Evolve

Urtidsdjur som inte vill bli väckt. Monstren i "Evolve" är både stora och otäcka.

Urtidsdjur som inte vill bli väckt. Monstren i "Evolve" är både stora och otäcka.

Foto:

Spel2015-02-20 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Action

Utvecklare: Turtle Rock Studios

Plattform: Windows, Xbox one, Playstation 4

Åldersgräns: 18 år

Med ”Left 4 dead”-serien har utvecklaren Turtle Rock Studios skaffat sig en rejäl dos erfarenhet av snabba onlinebaserade actionspel med samarbete i fokus. Det är ett recept studion nu spinner vidare på med deras senaste titel, ”Evolve”. Konceptet här bygger däremot inte på att skjuta ihjäl så många levande döda som möjligt utan om att jaga och besegra gigantiska monster.

Det hela börjar med att man tar rollen som en av fyra jägare för att därefter stiga i land på en främmande planet. Varje jägare har sin specialitet och för att komma levande från den oundvikliga monsterstriden gäller det att var och en utnyttjar sina respektive förmågor. Det ska sägas att ”Evolve” fungerar som allra bäst online, där det går att kommunicera för att komma överens om gångbara strategier. Det är möjligt att spela på egen hand, men då får man klara sig med datorkontrollerade medspelare och det är inte alls lika spännande. Tillsammans med vänner är dock ”Evolve” riktigt underhållande, åtminstone när det fungerar som bäst.

Tyvärr innehåller ”Evolve” flera delar som inte är lika välgjorda. Det som märks mest är den del där monstret ska kontrolleras. Här finns inte någon att samarbeta med, och det blir ärligt talat snabbt enformigt. Inte heller striderna är tillräckligt varierade för att titeln ska hålla under några längre spelsessioner. Oftast är den som kontrollerar monstret inte tillräckligt bra för att kunna bjuda på något vidare motstånd, vilket gör att mekaniken blir mer av klassisk actionkaraktär där det handlar om att skjuta så mycket som möjligt. Förhoppningsvis blir det bättre i takt med att spelare lär sig kontrollera monstret.

Dumt nog har Turtle Rock också snålat in en hel del på innehållet. Främst är det antalet monster som känns något få. Från start finns det enbart tre att välja mellan, alla med olika egenskaper. Det går att köpa fler men då får man också betala onödigt mycket extra.

Även om ”Evolve” underhåller i rätt sällskap är det ett spel som inte når hela vägen fram. Som alla onlinebaserade titlar lär det växa med tiden, i takt med att mer material släpps och fler spelare ansluter. Här och nu levererar det tyvärr mer yta än innehåll.