Move Mind Benders består alltså av tre separata spel - Lemmings, Echochrome II samt Tumble. De tre spelen har tidigare släppts separat på Playstation Network (PSN).
Lemmings
Låt mig börja med samlingens svaga länk. För den som inte har spelat Lemmings tidigare kan spelet verka svårt att förstå. I motsatts till de två andra spelen finns det nämligen inte någon bra lärodel i Lemmings och det är inte helt självklart vad man ska göra.
Lemmings är emellertid ett klassiskt pusselspel. Det har getts ut till alla möjliga datorer och spelkonsoler. I Move Mind Benders har grafiken uppdaterats, men trots det tycker jag inte att den är speciellt snygg.
Ditt uppdrag är att föra ett antal lämlar genom en bana till dess mål. Du har ett antal olika rörelser som dina lämlar kan utföra. Genom att först peka på en händelseikon och sedan på en lämmel talar du om vad denna ska göra. Det kan exempelvis vara att gräva, stanna, bygga med mera.
Lemmings är i sig ett kul spel, men kontrollen är riktigt usel. Lämlarna är små och man måste ofta zooma in bilden för att lyckas peka på rätt lämmel. Det är en lite väl omständlig procedur som ofta utlöste ren frustration hos mig. Dessutom blir översikten lidande av att man zoomar in. Kontrollen till Lemmings fungerar helt enkelt mycket bättre på en dator med mus.
Echochrome II
Kontrollen fungerar däremot näst intill helt klanderfritt i Echochrome II som är samlingens starkaste kort. I detta spel leker du med ljus och skuggor. Det finns ett antal föremål utplacerade på banan. Genom att ändra varifrån ljuset faller bildas olika skuggor. Den karaktär som du spelar med är en skuggkaraktär och kan bara ta sig fram på de skuggor som bildas.
Genom att skapa en sammanhängande skugga når figuren till sist målet. Det finns dessutom olika föremål som påverkar karaktären olika. Exempelvis finns bollar som i skuggan blir trampoliner. När skuggfiguren når en sådan studsar den och man kan ta sig förbi olika hinder. Andra föremål är hål varigenom figuren kan ramla och tunnlar som ledar skuggfiguren till nya platser.
Banorna i Echochrome II kan spelas på tre olika sätt - som ledsagare, eko eller färg. Ledsagaren beskrev jag precis. I ekoläget ska man samla ihop ett antal skuggfigurer på banan och i färgläget ska man färglägga banan genom att olika skuggor målar de klossar vars skugga man går på.
Om jag ska klaga på något i Echochrome II så är det musiken - den är riktigt jobbig.
Tumble
Det tredje och sista spelet i samlingen är Tumble som precis som Echochrome II är ett riktigt bra pusselspel. I Tumble ska du bygga torn med ett gäng klossar. Beroende på hur duktig du är kan du vinna olika medaljer på banorna.
Upplägget är extremt enkelt - det gäller ofta att använda så många klossar som möjligt eller att bygga så högt som möjligt. Du utgår från en tom platta. På den placerar man sedan sina klossar i helt valfri ordning. Det finns dessutom ett läge där det gäller att bygga ett så kort torn som möjligt men med max antal klossar. Förstörelseutmaningarna går ut på att förstöra redan byggda torn. Det blir ytterligare variation i spelandet genom bonus- och laserbanorna.
Kontrollen fungerar bra, men det tog några banor innan jag fick in snitsen i spelandet. I Tumble märks det hur känslig Moves rörelsekänsliga handkontroll är. Man kan nämligen inte enbart föra klossarna i sidled utan även i djupled. Dessutom kan man vrida klossarna genom att vrida handleden. Det är faktiskt en riktigt skön känsla att kunna vrida och vända på klossarna så pass noggrant som man kan. Och tro mig, du måste vara stadig på hand och placera klossarna med precision.
Sammanfattning
Om du spelat spelen tidigare är Move Mind Benders inte något prisvärt köp då denna spelsamling inte bjuder på några större nyheter. För alla er andra som inte spelat något av spelen och som gillar att använda hjärnan att tänka med så är Move Mind Benders ett riktigt bra köp. Lemmings är samlingens sämsta spel medan såväl Echochrome II som Tumble håller riktigt hög klass. Att spelen har översatts till svenska är bra.